Nelu Iordache urmarit penal pentru deturnare de fonduri europene si spalare de bani, in forma continuata

 

Procurorii DNA au început urmarirea penala fata de omul de afaceri Nelu Iordache, administrator al firmei Romstrade, pentru schimbare, fara respectarea prevederilor legale, a destinatiei fondurilor europene, utilizarea cu rea credinta a creditului societatii si spalare de bani, anunta DNA.

„Procurorii din cadrul Directiei Nationale Anticoruptie au început urmarirea penala fata de Iordache Nelu, administrator al SC ROMSTRADE SRL, în sarcina caruia s-au retinut infractiunile de schimbare, fara respectarea prevederilor legale, a destinatiei fondurilor europene, utilizarea cu rea credinta a creditului societatii si spalare de bani, toate în forma continuata”, se arata într-un comunicat de vineri al Directiei Nationale Anticoruptie (DNA).

Potrivit procurorilor, exista date si indicii temeinice ca Iordache, în calitate de administrator al firmei Romstrade, ar fi schimbat, fara respectarea prevederilor legale, destinatia sumei de 25.000.000 de lei, bani încasati în vederea proiectarii si executiei lucrarilor la primul tronson din autostrada Nadlac-Arad, lucrarea fiind finantata în proportie de 85% din fondul de coeziune al Uniunii Europene.

„Cea mai mare parte a banilor, si anume 9.580.000 lei din suma destinata pentru constructia autostrazii, a fost folosita la efectuarea de plati catre o companie de transport aerian controlata de învinuit, plati facute în baza unor contracte ce nu au legatura cu derularea contractului pentru autostrada. O alta parte din bani, si anume 9.861.000 lei, au fost retrasi în numerar cu scopul declarat al achizitiei de terenuri, în baza unor antecontracte de vânzare cumparare”, se precizeaza în comunicatul DNA.

Restul de bani, sustin procurorii, ar fi fost folositi fie la rambursarea de dobânzi si comisioane restante aferente unui contract de credit, fie ar fi fost cheltuiti cu titlu de onorariu notar public, taxa de carte funciara si impozit aferente achizitionarii unui teren în comuna Adunatii Copaceni, precum si pentru materiale, lucrari si servicii de consultanta si transport necesare proiectului de constructie, a unui complex în comuna Adunatii Copaceni. Toate aceste plati nu au legatura cu proiectul de constructie a autostrazii, arata DNA.

Pentru a disimula adevarata provenienta a banilor utilizati pentru platile sus mentionate, învinuitul Nelu Iordache ar fi trecut acesti bani, pe baza unor facturi care atestau operatiuni fictive, prin firmele administrate de complicii sai. Apoi, arata procurorii, banii s-ar fi întors, cu explicatia „plata eronata” sau „plata nedatorata”, în contul Romstrade deschis la o alta banca decât cea prin care se derulau operatiunile de plati aferente contractului pentru construirea autostrazii.

Activitatea infractionala ar fi fost desfasurata cu sprijinul unor administratori ai unor firme care, în baza unor întelegeri cu Nelu Iordache, au emis facturi aferente proiectului de construire a autostrazii, le-au stornat si au restituit, de regula în aceeasi zi, sumele de bani la Romstrade, în alt cont, cu explicatia de plata eronata sau necuvenita.

În acest dosar se efectueaza cercetari si fata de alte persoane, precizeaza DNA.

Omul de afaceri Nelu Iordache a fost audiat în noaptea de joi spre vineri, timp de aproape sase ore, la Directia Nationala Anticoruptie (DNA), urmând sa fie cercetat în libertate într-un dosar privind posibile deturnari de fonduri, au declarat, pentru MEDIAFAX, surse judiciare.

Iordache a fost audiat începând cu ora 2.00, împotriva sa nefiind luata, cel putin deocamdata, nicio masura preventiva.

Omul de afaceri va mai fi însa chemat la DNA, pentru noi audieri.

În acelasi dosar ar fi vizate alte sase persoane, potrivit surselor citate.

Nelu Iordache a fost audiat dupa ce anchetatorii au perchezitionat în Capitala, joi, timp de peste 12 ore, sediul firmei Romstrade detinuta de acesta.

Procurorii anticoruptie au ridicat documente, calculatoare si laptopuri de la sediul firmei, potrivit surselor citate.

Perchezitiile au început joi dimineata, la sediul firmei fiind prezent si omul de afaceri, însotit de avocatul sau.

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din România (CNADNR) a reziliat recent contractul pentru construirea primului tronson al autostrazii Nadlac-Arad, încheiat cu o asociere din care face compania Romstrade, controlata de omul de afaceri Nelu Iordache, motivul principal fiind întârzierea lucrarilor.

Directorul general al CNADNR, Mircea Pop, a afirmat, joi, ca firma Romstrade, detinuta de Nelu Iordache, mai are înca doua contracte cu CNADNR, dupa ce miercuri a fost reziliat un altul. „Din punct de vedere al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale, noi am luat masurile pe care puteam sa le luam conform contractului încheiat cu firma Romstrade, adica am reziliat, am dat astazi sa executam scrisoarea de garantie pentru avans, tot ce este contractual”, a declarat Pop.

Tot drectorul general al CNADNR declara, pentru MEDIAFAX, ca motivul principal al rezilierii contractului pentru construirea primului tronson al autostrazii Nadlac-Arad este reprezentat de întârzierile în executie, proiectul fiind în prezent la stadiul de 20%, fata de 70%, cât ar fi fost indicat.

Pop adauga ca exista si alte motive pentru rezilierea contractului. „Este un complex de împrejurari, mai amplu”, preciza seful CNADNR.

Premierul Ponta afirma, confirmând informatiile transmise anterior de MEDIAFAX, ca proiectul de constructie a autostrazii Arad-Nadlac, finantat si de catre Uniunea Europeana, a fost licitat în conditii considerate de Comisia Europeana ca fiind gresite, astfel ca este posibila rezilierea contractului si organizarea unei noi licitatii.

MEDIAFAX anunta înca din luna iulie ca oficialii Comisiei Europene pregatesc o scrisoare de întrerupere a uneia din platile solicitate de catre CNADNR pentru un contract de constructie a autostrazii Arad-Nadlac în contextul în care au fost identificate „iregularitati si suspiciuni de frauda”.

Constructia autostrazii Nadlac-Arad a fost împartita în doua loturi, pe o distanta totala de apropae 39 kilometri. Primul a fost adjudecat de asocierea româno-portugheza Romstrade-Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct, pentru 115,8 milioane euro, iar lotul al doilea revine companiei germane Alpine Bau, valoarea contractului fiind de 124,45 milioane euro.

Finantarea este asigurata din Fondul de Coeziune al Uniunii Europene.

Lucrarile au început în toamna anului trecut, termenul de finalizare a ambelor tronsoane ale Autostrazii Nadlac-Arad fiind anul 2013.

CNADNR a mai reziliat un contract încheiat cu o asociere din care face parte compania Romstrade, pentru reabilitarea unui tronson al DN6, Alexandria-Craiova. Contractul încheiat cu asocierea Romstrade – Ezentis Infraestructuras – Euroconstruct Trading 98 viza reabilitarea DN6, lot 2, pe o portiune de aproape 53 de kilometri.

CNADNR preciza ca a transmis în 14 noiembrie înstiintarea de reziliere a contractului, decizia fiind luata ca urmare a neîndeplinirii obligatiilor contractuale de catre antreprenor, respectiv pentru ca nu a îndeplinit „notificarea de remediere cu privire la recuperarea întârzierilor si nu a respectat termenele asumate cu privire la îndeplinirea punctelor de referinta”.

Compania de Drumuri mentiona ca antreprenorul nu îsi poate îndeplini obligatiile contractuale si nu poate finaliza toate lucrarile pâna la expirarea duratei de executie a lucrarilor, de 730 zile, în contextul în care au trecut deja 560 de zile.

Contractul pentru acest lot din DN6 figureaza într-un raport al Corpului de Control al premierului, finalizat în noiembrie, în care se arata ca lucrarile de constructie de drumuri nationale si autostrazile sunt întârziate deoarece firmele de constructii nu dispun de personal si utilaje suficiente, pe masura contractelor, si lucreaza în acelasi timp pe mai multe santiere. Verificarile au fost derulate la CNADNR pentru identificarea cauzelor care au determinat întârzierile în executia lucrarilor de infrastructura rutiera aflate în derulare, perioada verificata fiind 1 ianuarie 2007-31 august 2012.

Raportul a fost transmis Ministerului Transporturilor si CNADNR pentru a dispune masurile necesare.

Romstrade a fost fondata în anul 1994, capitalul social subscris si varsat al societatii Romstrade, de 16.151.800 lei, fiind repartizat celor doi asociati, respectiv 76% presedintelui firmei Nelu Iordache si 24% lui Gheorge Cruceru.

Din grupul de firme controlat de Nelu Iordache fac parte mai multe companii, cele mai importante fiind Romstrade si operatorul aerian low cost Blue Air.

Unul dintre cele mai importante contracte adjudecate în 2011 de Romstrade viza constructia primului lot si a drumului de legatura al tronsonului de autostrada Nadlac-Arad, în asociere cu Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct, pentru 115,8 milioane euro.

Totodata, Ministerul Dezvoltarii anunta ca a atribuit unor asocieri din care face parte Romstrade contracte de modernizare a drumurilor judetene din Prahova, Giurgiu, Ilfov, Arad si Bihor, derulate prin Programul National de Dezvoltare a Infrastructurii. Astfel, Romstrade si Primacons ar urma sa modernizeze drumurile din Prahova, Giurgiu si Ilfov pentru 781,4 milioane lei si pe cele din Arad si Bihor cu 527,2 milioane lei, fara TVA.

Romstrade a înregistrat, în 2011, un profit de 2,6 milioane de euro, adica jumatate din cel obtinut în 2010, potrivit Forbes Romania. În urma cu doi ani, cifra de afaceri a companiei era de 134 milioane de euro.

În 2009, Romstrade era cel mai mare constructor local, având un profit de peste 31 milioane de euro si o cifra de afaceri de 268 milioane de euro.

În 2011, Romstrade avea, potrivit datelor depuse la Ministerul Finantelor, 1.623 de salariati.

Nelu Iordache a figurat în editia 2011 a Topului Forbes 500 Miliardari pe locul 28, cu o avere de 150 milioane de euro.

Valentin Anghel, Catalin Lupasteanu, zf.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie