Nelu Iordache a folosit banii de autostrada pe avion si terenuri pentru aeroport
Raportul de control al Departamentului de Lupta Antifrauda (DLAF) prezentat de Robert Turcescu pe blog sau arata ca omul de afaceri Nelu Iordache ar fi deturnat fondurile europene platite pentru constructia autostrazii Arad-Nadlac. Raportul DLAF, citat si de investigatiimedia.ro, arata ca din banii platiti pentru lucrarile la autostrada Nelu Iordache, actionar majoritar si administrator la companiile Romstrade si Blue Air, ar fi cumparat un avion si terenuri pentru construirea unui aeroport. DNA a facut joi dimineata perchezitii la firmele lui Nelu Iordache.
Reamintim ca Romstrade a cistigat in consortiu cu compania portugheza Monteadriano contractul licitatia organizata de CNADNR pentru construirea unui tronson de autostrada intre Arad si Nadlac.
Raportul arata ca firma portugheza Monteadriano ar fi sesizat DLAF pentru ca Romstrade nu i-ar fi platit serviciile.
Investigatiimedia.ro scrie ca in ziua in care a primit avansul, firma Romstrade, administrata de Iordache, a mutat banii dintr-un cont in altul, dupa care a inceput sa faca plati catre mai multe firme cu care lucrase si in trecut, majoritatea companii ale unor apropiati de-ai sai. Aceste firme au primit milioane de lei de la Romstrade dupa ce au facturat catre aceasta diferite servicii care, aparent, aveau legatura cu lucrarile pentru autostrada Nadlac-Arad. Insa in aceeasi zi in care primeau banii, firmele ii returnau catre Romstrade, cu mentiunea ca reprezinta plati necuvenite. Astfel banii se regrupau la Iordache, dar intr-un alt cont de-al firmei Romstrade.
Din acest cont, administratorul Nelu Iordache a facut plati fara fara legatura cu proiectul autostrazii Nadlac-Arad. Peste doua milioane de euro au ajuns astfel in contul unei alte firme de-a lui Iordache, operatorul de transport aerian Blue Air. Ca sa justifice plata banilor catre Blue Air, Romstrade a spus initial ca acestia reprezinta un imprumut. Dar pentru ca din banii europeni primiti ca avans pentru lucrarile la autostrazi nu ai voie sa-ti imprumuti celelalte firme, Iordache a intocmit un contract intre Blue Air si Romstrade. Operatorul de transport aerian se obliga sa transporte echipele de muncitori din Bucuresti la santierul de la Arad, insa pentru asta ii cerea firmei de constructii un avans de doua milioane de euro pentru a-si cumpara un avion. Avionul a fost si cumparat de Blue Air cu 2,1 milioane de euro. E vorba de un Boeing 737-400 care poate transporta pana la 162 de persoane.
Alti peste doua milioane de euro au fost ridicati cash din banca de catre asociatul lui Iordache in Romstrade, Gheorghe Cruceru. Acesta scotea banii pretinzand ca ii primeste avans de la Romstrade pentru vanzarea unor terenuri la sud de Bucuresti, in zona Adunatii Copaceni, unde Iordache vrea un aeroport pentru cursele Blue Air. Numai ca, potrivit DLAF, Cruceru nu avea nici un teren in Adunatii Copaceni. Artificiul juridic gasit de Iordache si Cruceru se numeste “promitent” si inseamna, practic, ca unul promite sa-i vanda celuilalt, care la randul lui promite sa cumpere, un lucru pe care vanzatorul nu il are in acel moment dar se obliga sa-l obtina pana la un anumit moment dat. Banii ridicati de Cruceru apar insa in registrul de casa al Romstrade ca fiind incasari cu mentiunea “virament casa”.
Procurorii DNA ar viza o posibila deturnare de fonduri de 6 milioane de euro la constructia primului tronson al autostrazii Arad-Nadlac, adjudecata de asocierea romano-portugheza Romstrade-Monteadriano. CNADNR a reziliat pe 22 noiembrie contractul pentru construirea primului tronson al autostrazii, principalul motiv invocat fiind intarzierea lucrarilor.
Directorul general al CNADNR, Mircea Pop , declara pe 9 noiembrie, pentru Mediafax,ca a fost notificat constructorul, iar rezilierea de facto a contractului va fi operata in termen de 15 zile. El a precizat atunci ca motivul principal al rezilierii contractului este reprezentat de intarzierile in executie, proiectul fiind in prezent la stadiul de 20%, fata de 70%, cat ar fi fost indicat.
Pop a adaugat insa ca exista si alte motive pentru rezilierea contractului. „Este un complex de imprejurari, mai amplu”, a precizat seful CNADNR.
Premierul Victor Ponta a afirmat atunci ca proiectul de constructie a autostrazii Arad-Nadlac, finantat si de catre Uniunea Europeana, a fost licitat in conditii considerate de Comisia Europeana ca fiind gresite, astfel este posibila rezilierea contractului si organizarea unei noi licitatii.
In luna iulie, Mediafax informa ca oficialii Comisiei Europene pregatesc o scrisoare de intrerupere a uneia dintre platile solicitate de catre CNADNR pentru un contract de constructie a autostrazii Arad-Nadlac in contextul in care au fost identificate „iregularitati si suspiciuni de frauda”.
Constructia autostrazii Nadlac-Arad a fost impartita in doua loturi, pe o distanta totala de apropae 39 kilometri. Primul a fost adjudecat de asocierea romano-portugheza Romstrade-Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct, pentru 115,8 milioane euro, iar lotul al doilea revine companiei germane Alpine Bau, valoarea contractului fiind de 124,45 milioane euro.
Finantarea era asigurata din Fondul de Coeziune al Uniunii Europene.
Lucrarile au inceput in toamna anului trecut, termenul de finalizare a ambelor tronsoane ale Autostrazii Nadlac-Arad fiind anul 2013.
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!