Modificarile legislative ale lunii octombrie 2012

 

Luna octombrie 2012 s-a dovedit a fi o luna calendaristica în care am fost asaltati de numeroase modificari legislative cu impact asupra mediului economic, modificari care necesita o atentie deosebita din partea profesionistilor contabili care vor trebui, din nou, sa faca fata noilor provocari profesionale, considera cei de la Eurocount & Audit SRL.
Echipa de la  Eurocount & Audit Cluj Napoca ne propune  o trecere succinta în revista a acestor modificari legislative:

Facilitate financiara acordata detinatorilor autorizatiilor de punere pe piata a medicamentelor si persoanelor juridice care au realizat încasari din comercializarea, în România, a medicamentelor

În Monitorul Oficial 674/26.09.2012 a fost publicata OG 53/2012 pentru acordarea unui nou termen persoanelor prevazute la art. 5 si 6 din Ordonanta Guvernului nr. 17/2012 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare. Potrivit OG 17/2012, detinatorii autorizatiilor de punere pe piata a medicamentelor si persoanele juridice care au realizat încasari din comercializarea, în România, a medicamentelor, aveau obligatia depunerii formularului 171 „Declaratie privind contributiile trimestriale datorate pentru medicamentele suportate din Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate si din bugetul Ministerului Sanatatii”, pentru declararea si plata contributiilor trimestriale datorate pentru perioada cuprinsa între trimestrul IV al anului 2009 si trimestrul III al anului 2011. Ordonanta recent publicata modifica termenul de declarare si achitare integrala a contributiei, în sensul în care acesta a fost decalat pâna la data de 29 octombrie 2012.

 

Modificari privind declararea impozitului pe profit

În Monitorul Oficial nr. 712 din 18 octombrie 2012 a fost publicata Legea nr. 177/2012 pentru modificarea art. 34 alin. (5) lit. b) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Actul normativ completeaza prevederile privind contribuabilii care au termenul de declarare pentru impozitul pe profit, data de 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul adaugând în lista contribuabililor pe cei care realizeaza venituri majoritare din cultura cartofilor, alaturi de contribuabilii care obtin venituri majoritare din cultura cerealelor, a plantelor tehnice, pomicultura si viticultura.

 
 Modificari privind Codul de procedura fiscala

În Monitorul Oficial nr. 691/08.10.2012, a fost publicata Legea nr. 162/2012 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 2/2012 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, în baza careia certificarea declaratiilor fiscale anuale se suspenda pâna la 1 ianuarie 2014.

 
Formularul unic UE utilizat la declararea numerarului la frontiera comunitara

În Monitorul Oficial nr. 693 din 09 octombrie 2012 a fost publicat Ordinul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2028/2012 pentru stabilirea formularului unic al Uniunii Europene utilizat la declararea numerarului la frontiera comunitara. Actul normativ aproba modelul si instructiunile de completare privind Formularul unic al Uniunii Europene utilizat la declararea numerarului la frontiera comunitara, conform reglementarilor vamale din România si reglementarilor comunitare privind controlul numerarului la intrarea sau iesirea din Comunitate. Acest formular este obligatoriu a se completa daca se intra sau se iese din Uniunea Europeana cu o suma de 10.000 euro sau mai mare în numerar (sau echivalentul în alte monede).

 
Completarea unor scheme de ajutor de stat pentru stimularea investitiilor

În Monitorul Oficial nr. 710 din 17 octombrie 2012 a fost publicata Hotarârea nr. 998 din 17/10/2012 privind completarea Hotarârii Guvernului nr. 1.680/2008 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind asigurarea dezvoltarii economice durabile si a Hotarârii Guvernului nr. 753/2008 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind dezvoltarea regionala prin stimularea investitiilor. Potrivit actului normativ plata ajutoarelor de stat aprobate în baza acordurilor de finantare emise pe durata schemelor prevazute în Hotarârea Guvernului nr. 1.680/2008 si Hotarârea Guvernului nr. 753/2008, se efectueaza pâna cel mai târziu la data de 31 decembrie 2018, în limita creditelor bugetare anuale aprobate si a creditelor de angajament angajate pe durata schemei.

 
Aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu IFRS aplicabile societatilor comerciale ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata

În Monitorul Oficial nr. 687 din 04 octombrie 2012, a fost publicat Ordin nr. 1286 din 01/10/2012 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara, aplicabile societatilor comerciale ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata.

 
Ratificarea Protocolului de modificare a Conventiei dintre România si Marele Ducat de Luxemburg

În Monitorul Oficial nr. 715 din 22 octombrie 2012 a fost publicata Legea nr. 181/18.10.2012 pentru ratificarea Protocolului de modificare a Conventiei dintre România si Marele Ducat de Luxemburg pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si avere, semnata la Luxemburg la 14 decembrie 1993, si a Protocolului aditional la acesta, semnate la Luxemburg la 4 octombrie 2011. Actul normativ aproba modificarea si completarea Conventiei dintre România si Marele Ducat de Luxemburg pentru evitarea dublei impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si avere, în ceea ce priveste schimbul de informatii relevante pentru aplicarea prevederilor prezentei Conventii sau pentru administrarea ori implementarea legislatiilor interne.

 
Înregistrarea în scopuri de TVA a contribuabililor carora le-a fost anulata înregistrarea

În Monitorul Oficial nr. 688/05.10.2012, a fost publicat Ordinul presedintelui ANAF nr. 1436/2012 prin care a fost aprobata Procedura de înregistrare, la cerere, în scopuri de TVA potrivit prevederilor art. 153 alin. (9^1) lit. b)-d) din Codul fiscal, precum si modelul si continutul formularelor specifice de înregistrare utilizate în acest scop.
Procedura se aplica pentru înregistrarea în scopuri de TVA, de catre organele fiscale competente, la solicitarea persoanelor impozabile carora le-a fost anulata înregistrarea în scopuri de TVA, deoarece:

  • asociatii/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabila însasi au avut înscrise în cazierul fiscal, infractiuni sau fapte pentru care s-a dispus atragerea raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent;
  • nu au depus niciun decont de TVA pe parcursul unui semestru calendaristic;
  • nu au evidentiat, în deconturile de taxa depuse pentru 6 luni consecutive în cursul unui semestru calendaristic, în cazul persoanelor care au perioada fiscala luna calendaristica, si pentru doua perioade fiscale consecutive în cursul unui semestru calendaristic, în cazul persoanelor impozabile care au perioada fiscala trimestrul calendaristic, nicio operatiune realizata.

Persoanele impozabile carora le-a fost anulata înregistrarea în scopuri de TVA din cauza faptelor înscrise în cazierul fiscal pot solicita înregistrarea în scopuri de TVA numai daca a încetat situatia care a condus la anularea înregistrarii. În aceasta situatie cererea de înregistrare în scopuri de TVA, formular 099, se depune de catre societatile comerciale înmatriculate în Registrul comertului, însotita de certificatul constatator emis de Oficiul Registrului Comertului (ORC) din care sa rezulte datele de identificare ale asociatilor si administratorilor persoanei impozabile la data depunerii cererii de înregistrare în scopuri de TVA.

Persoanele impozabile carora le-a fost anulata înregistrarea în scopuri de TVA pentru nedepunerea niciunui decont de taxa pe parcursul unui semestru calendaristic depun cererea de înregistrare însotita de:

  • toate deconturile de TVA, formular 300, nedepuse la termen, pe o perioada de 6 luni sau doua trimestre calendaristice consecutive anterioare înregistrarii în scopuri de TVA;
  • cerere motivata din care sa rezulte ca se angajeaza sa depuna deconturile de TVA la termenele legale;
  • certificatul constatator emis de ORC din care sa rezulte datele de identificare ale asociatilor si administratorilor persoanei impozabile la data depunerii cererii de înregistrare în scopuri de TVA, în cazul societatilor comerciale înmatriculate în Registrul comertului.

Persoanele impozabile carora le-a fost anulata înregistrarea în scopuri de TVA pentru neevidentierea, în deconturile de taxa depuse pentru 6 luni consecutive în cursul unui semestru calendaristic, în cazul persoanelor care au perioada fiscala luna calendaristica, si pentru doua perioade fiscale consecutive în cursul unui semestru calendaristic, în cazul persoanelor impozabile care au perioada fiscala trimestrul calendaristic, a niciunei operatiuni realizate, depun cererea de înregistrare în maximum 180 de zile de la data anularii înregistrarii în scopuri de TVA. În aceasta situatie persoana impozabila solicitanta declara pe propria raspundere ca va desfasura activitati economice cel târziu în cursul lunii urmatoare în care a depus cererea de înregistrare în scopuri de TVA prin bifarea casetei corespunzatoare prevazuta de formularul 099.

 
Notificare privind aplicarea/încetarea aplicarii sistemului TVA la încasare (Formularul 097)

În Monitorul Oficial nr. 707 din 16 octombrie 2012 a fost publicat Ordinul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1529/2012 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (097) „Notificare privind aplicarea/încetarea aplicarii sistemului TVA la încasare”. Persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA, care au obligatia sa notifice organele fiscale cu privire la aplicarea sistemului TVA la încasare sau cu privire la încetarea aplicarii acestui sistem sunt urmatoarele:

  • persoanele impozabile a caror cifra de afaceri din perioada 1 octombrie 2011 – 30 septembrie 2012 inclusiv nu depaseste plafonul de 2.250.000 lei si care vor aplica sistemul TVA la încasare începând cu 1 ianuarie 2013;
  • persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA în perioada 1 octombrie 2012 – 31 decembrie 2012 si a caror cifra de afaceri de la momentul înregistrarii în scopuri de TVA si pâna la sfârsitul anului 2012 nu depaseste plafonul si care vor aplica sistemul TVA la încasare începând cu prima zi a celei de-a doua perioade fiscale din anul 2013;
  • persoanele impozabile, a caror înregistrare a fost anulata anterior si sunt înregistrate în scopuri de TVA în perioada 1 octombrie 2012 – 31 decembrie 2012 si a caror cifra de afaceri, realizata în cursul anului 2012 în perioada în care au fost înregistrati în scopuri de TVA conform art. 153 din Codul Fiscal nu depaseste plafonul si care vor aplica sistemul TVA la încasare începând cu prima zi a celei de-a doua perioade fiscale din anul 2013;
  • persoanele impozabile a caror cifra de afaceri din anul precedent nu depaseste plafonul si care vor aplica sistemul TVA la încasare începând cu prima zi a celei de-a doua perioade fiscale din anul urmator celui în care nu a depasit plafonul.

Notificarea se depune :
•    pentru intrarea în sistem:

  • pâna pe 25 octombrie 2012 inclusiv – persoanele impozabile care, în perioada 1 octombrie 2011 – 30 septembrie 2012, inclusiv, au realizat o cifra de afaceri care nu depaseste plafonul de 2.250.000 lei;
  • pâna pe 25 ianuarie 2013 inclusiv – persoanele impozabile care se înregistreaza în scopuri de TVA în perioada 1 octombrie 2012 – 31 decembrie 2012 si care nu depasesc plafonul de 2.250.000 lei în perioada în care au fost înregistrate în scopuri de TVA conform art. 153 din Codul Fiscal;
  • pâna pe 25 ianuarie inclusiv – persoanele impozabile care în anul precedent au realizat o cifra de afaceri care nu depaseste plafonul de 2.250.000 lei si nu au aplicat sistemul TVA la încasare în anul precedent.

•    pentru iesirea din sistem: pâna la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare perioadei fiscale în care persoana impozabila a depasit plafonul.
Nu au obligatia depunerii notificarii:

  • persoanele impozabile care se înregistreaza în scopuri de TVA începând cu 1 ianuarie 2013, aceste persoane fiind înregistrate, din oficiu de organele fiscale, în Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la încasare cu data înregistrarii acestora în scopuri de TVA;
  • persoanele impozabile a caror cifra de afaceri, din perioada 1 octombrie 2011 – 30 septembrie 2012, depaseste plafonul de 2.250.000 lei;
  • persoanele impozabile care au aplicat sistemul TVA la încasare în anul precedent si care continua aplicarea sistemului ca urmare a faptului ca cifra de afaceri nu a depasit în anul calendaristic precedent plafonul de 2.250.000 lei.

Modificari privind procedura de înregistrare a contractelor/documentelor încheiate cu persoane juridice straine sau persoane fizice nerezidente

În Monitorul Oficial nr. 695 din 10 octombrie 2012 a fost publicat Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1400/2012 privind procedura de înregistrare a contractelor/documentelor încheiate între persoane juridice române, persoane fizice rezidente, precum si sediile permanente din România apartinând persoanelor juridice straine si persoane juridice straine sau persoane fizice nerezidente.

Persoanele juridice române, persoanele fizice rezidente, precum si sediile permanente din România apartinând persoanelor juridice straine, vor avea urmatoarele obligatii :

  • sa înregistreze la organele fiscale teritoriale în a caror raza persoanele juridice române, persoanele fizice rezidente, precum si sediile permanente din România apartinând persoanelor juridice straine beneficiare îsi au domiciliul fiscal toate contractele/documentele încheiate cu persoane juridice straine sau persoane fizice nerezidente care executa pe teritoriul României prestari de servicii de natura lucrarilor de constructii, de montaj, activitatilor de supraveghere, activitatilor de consultanta, de asistenta tehnica si a oricaror altor servicii prestate în România, care genereaza venituri impozabile;
  • când nu este încheiat contract în forma scrisa, se înregistreaza documentele care justifica prestarile efective de servicii pe teritoriul României: situatii de lucrari, procese-verbale de receptie, rapoarte de lucru, studii de fezabilitate, studii de piata sau orice alte documente corespunzatoare.

Înregistrarea contractelor/documentelor care justifica prestarile efective de servicii pe teritoriul României se realizeaza prin depunerea, la organul fiscal competent, a “Declaratiei de înregistrare a contractelor/documentelor care justifica prestarile efective de servicii pe teritoriul României, initiale/aditionale (conexe), încheiate cu persoane juridice straine sau persoane fizice nerezidente”.
Neîndeplinirea obligatiei de înregistrare a contractelor/documentelor care justifica prestarile efective de servicii pe teritoriul României, se aplica sanctiunea cu amenda de la 500 lei la 1.000 de lei, pentru persoanele fizice, respectiv cu amenda de la 1.000 la 5.000 de lei pentru persoanele juridice.

medierenet.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie