Statul le ia romanilor 80% din venitul brut

 

Peste 2 luni incheiem al patrulea an de criza economica si nu se intrevede luminita de la capatul tunelului.

In acest context mi se pare interesant a va prezenta o scurta privire asupra impozitului pe venit, impozit cu efect imediat asupra finantelor personale ale indivizilor si efect global asupra incasarilor bugetare ale unui stat.

Conform unui studiu al KPMG cotele de impozit pe venit la nivelul Europei au avut o pozitie stationara in 2011, dar in prezent se inregistreaza o tendinta de crestere.Aceasta tendinta la nivel global este consecinta lipsei masurilor de redresare economica, dar si a ingrijorarilor legate de cresterea nivelului datoriilor publice.

Europa Occidentala este regiunea cu cele mai mari cote de impozit pe venitul personal de 46,1%, in timp ce media Europei de Est este de 16,7%.

In Europa Occidentala se detaseaza Franta si Spania. Astfel in Franta s-au introdus in acest an 2 noi cote de impozit pe venit pentru persoanele cu venituri foarte mari, cu efect asura cresterii cotelor maxime de la 41% la 45%.Aceasta crestere afecteaza in special persoanele cu venituri anuale de peste 250.000 euro.

Insa este in curs de adoptare o iniativa a noului presedinte francez de introducere a unei cote de 75% pentru contribuabilii cu venituri de peste 1.000.000 euro, ceea ce a starnit vii controverse in lumea politica si economica franceza. Unii au reclamat impactul extrem de redus asupra finantelor tarii a introducerii acestui impozit estimand ca incasarile sunt de numai 210 milioane euro pe an, dar masura ar putea avea ca efect plecarea din Franta a acestor cetateni cu efecte mult mai accentuate asupra economiei franceze decat incasarile preconizate a se obtine .

Altii in schimb atrag atentia ca masura este doar una temporara  pentru o durata de 2 ani si este menita a redresa bugetul tarii.

Vecina Frantei, Spania a introdus in acest an impozitul complementar cu scopul de a diminua deficitul public al tarii.Masura a afectat toti contribuabilii impozitul fiind intre 0,75% si 7% in functie de veniturile fiecarei persoane.In aceste conditii impozitul pe venit pentru persoanele cu castiguri de peste 300.000 euro a crescut de la 45% la 52%.

Pe de alta parte Marea Britanie a anuntat ca incepand cu luna aprilie 2013 cota maxima de impozit pe venit se va reduce de la 50% in prezent la 45%.

Franta si Spania sunt tarile cu cele mai drastice cresteri ale fiscalitatii in anul 2012, in timp ce Europa Occidentala este regiunuea cu cele mai mari cote de impozit pe venitul personal, cu o medie de 46,1%

Europa de Est in schimb se remarca printr-o prevalenta a cotelor unice reduse de impozit, media acestei regiuni fiind de 16,7%.Singurele tari care au mentinut sistemul de impozitare progresiva sunt Polonia si si Ucraina.

Insa din anul 2013 Slovacia va renunta la cota unica si va trece la  un sistem diferentiat de impozitare.Daca in prezent cota unica este de 19% , noul sistem prevede rate mai ridicate pentru companii-23% si pentru persoanele cu venituri ridicate de peste 3300 euro/luna-25%, totul in scopul reducerii deficitului bugetar sub 3% din PIB.

In ceea ce priveste Romania cota de impozitare relativ scazuta de 16% denota faptul ca sarcina fiscala pentru contribuabilii cu venituri mari este mai redusa comparativ cu Europa Occidentala.

Dar si la noi s-a vehiculat la un moment dat ideea revenirii la sistemul de impozitare progresiv, totul ramanand insa la stadiul de discutie.

In practica se constata ca Romania are taxarea pe munca printre cele mai inalte din UE, dar veniturile din contributii sunt cele mai mici, ceea ce denota faptul ca nu se colecteaza suficient.Rata efectiva de taxare calculata ca raport intre suma veniturilor incasate din contributiile de asigurari sociale si impozitul pe venit la salariile brute din economie, inclusiv cele platite la negru este de 28%, Romania clasandu-se pe locul 4 in Europa la cele mai slabe venituri.

Analizand raportul dintre nivelul taxelor si gradul de incasare vedem ca Romania are cea mai slaba performanta din UE.Aceasta insemana ca trebuie sa crestem gradul de colectare si nu sa marim taxele.

Pe de alta parte in ceea ce priveste Romania, FMI considera ca economia merge in general bine, insa exista riscuri potentiale mari care ne pot arunca in recesiune grava si ca atare se impune cresterea taxelor.Riscurile poteniale sunt date de instabilitatea politica, absorbtia scazuta a fondurilor europene, coroborate cu recesiunea prelungita din zona euro.

FMI ne indeamna sa crestem impozitarea considerand ca daca am majora cu  cate 1% cota unica , TVA  si asigurarile sociale, am putea atrage suplimentar la buget 4,2 miliarde lei, insa fondul nu tine cont de faptul ca totalul taxelor si impozitelor calculate de la angajat si de la angajator reprezinta aproape 80% din salariul brut, fara a mai pune la socoteala TVA de 24%la orice achizitie si numarul mare de impozite si taxe locale.

Unii analisti economici considera insa ca stagnarea economica se datoreaza deficitelor bugetare mari, datoriei publice mai mari si cheltuielilor si taxelor mai mari, in timp ce practica si teoria economica au aratat  ca reducerea de taxe si cheltuieli publice reprezinta solutia pentru consolidare fiscala si crestere economica.

In acest context analistul economic Florin Catu a lansat propunerea reducerii cotei unice de impozitare de la 16% la 10% si a TVA la 20% pana in anul 2014, in paralel cu reducerea CAS  cu cate 2% in urmatorii 2 ani.

Propunerea va starni probabil multe controverse, vor exista voci pro  si contra, insa este clar ca in actualele conditii economice cresterea fiscalitatii ar avea un efect devastator asupra populatiei deja saracita dupa 4 ani de criza, fara efecte pozitive in economia tarii.

Burete Adrian

Cuvinte cheie: , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie