Cum mai sta Romania la capitolul autostrazi

 

Autoritatile au taiat, in ultimele patru luni, panglici la 115 kilometri de autostrada, dar finalizarea lucrarilor la ceilalti 200 km pana in aprilie 2013 sta sub semnul intrebarii
Autostrazile Bucuresti-Ploiesti, Cernavoda-Medgidia si variantele ocolitoare ale oraselor Arad si Constanta au fost deschise traficului in aceasta vara, Romania reusind sa treaca de pragul de 500 kilometri de autostrada. In aprilie 2013 expira termenul de finalizare a inca 157 de kilometri de pe coridorul IV paneuropean, insa respectarea termenului este pus sub semnul intrebarii, daca ne uitam la evolutia lucrarilor pana la inceput de toamna.Conform datelor remise Capital de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), la niciunul dintre contractele cu finantare europeana semnate in vara anului trecut stadiul fizic nu a reusit sa ajunga la 50%, cu exceptia primului tronson de 9,5 kilometri dintre Timisoara si Lugoj, care urmeaza sa fie inaugurat in perioada urmatoare. Dorinel Umbrarescu, patronul companiilor Spediton UMB si Tehnostrade, spune ca a terminat lucrarile si asteapta oficialii de la Transporturi pentru a realiza receptia, insa deschiderea circulatiei se amana de la o zi la alta. La tronsonul de autostrada Deva-Orastie, contract semnat la finele lui 2010, termenul de finalizare este februarie 2013, dar autoritatile vor sa deschida traficul, pe cei 32,5 de kilometri, in decursul acestei luni. La 1 septembrie 2012, stadiul lucrarilor a ajuns abia la 58,65%, de la 34,6% cat era la 1 mai, astfel ca taierea panglicii s-ar putea amana.

Urmatorul proiect la care lucrarile au avansat bine in aceasta vara, pana la 49,2%, este lotul 2 dintre Nadlac si Arad (16,6 km), al carui constructor este Alpine Bau. Insa la primul lot dintre Nadlac si Arad, cu o lungime de 22,2 kilometri, contractat de Romstrade, firma detinuta de Nelu Iordache si Monteadriano Engenharia, stadiul fizic al lucrarilor a avansat, pe parcursul verii de la 4,5% la doar 6,1%. Acest proiect a intrat in atentia Comisiei Europene, oficialii de la Bruxelles cerand, inca din luna mai, unele clarificari legate de contract.
Unii constructori se plang ca accesul la finantare este tot mai dificil, iar platile de la stat se fac cu mari intarzieri. CNADNR nu avea facute platile integrale, la 1 septembrie, nici catre constructorii care au terminat cei 115 kilometri dati in circulatie in lunile de vara, reiese din datele remise de companie. Astfel, FCC Construccion a incasat doar 410 mil. lei din cei 429 mil. lei pentru varianta ocolitoare a Aradului. Nici asocierea Spedition UMB, Tehnostrade si Carena Impresa di Construzioni nu a incasat decat un avans de 31,5 mil. lei din valoarea totala de 210 mil. lei, chiar daca lucrarile sunt aproape gata. in aceeasi situatie se afla si asocierea Astaldi Spa & Max Bogl Romania, la tronsonul de autostrada Cernavoda-Medgidia, care a fost deschis traficului pe o banda pe sens in 20 iulie, iar constructorul si-a luat angajamentul sa finalizeze lucrarile in noiembrie a.c., cu doua luni mai devreme decat termenul prevazut in contract. in acest caz, CNADNR a efectuat plati in valoare de aproape 105 mil. lei, la care se adauga avansul de 74,8 mil. lei, in timp ce valoarea contractului este de 498 mil. lei fara TVA.

Ciprian Mailat, Capital.ro

Cuvinte cheie: , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie