Cafeneaua Mediatorilor
Cafeneaua Mediatorilor a aparut, ca proiect, in anul 2010, cand colega Eliza Teodorescu l-a initiat si condus sub forma de mijloc de socializare prin discutii libere, deschise intre membrii Colegiului Mediatorilor.
Din 2011 proiectul a trecut in grija echipei coordonatoare: Smaranda Dusa Gruia, Artemiza Decis, Daniela Andronache si Liviu Ungureanu. In acest format intalnirile se desfasoara intr-un cadru deschis tuturor mediatorilor si nu numai, pe baza unei teme de discutie propusa fie de organizatori fie de participanti, in ultima zi de joi din fiecare luna, locatie stabila Bistro LaTaifas, in Bucuresti, str. Ghe. Manu nr. 16, sector 1, dupa ora 18:30, oferind astfel prin aceste repere stabile un plus de constanta proiectului. Lunar, temele propuse la intalnirile de la Cafeneaua Mediatorilor capteaza atentia unui numar tot mai mare de participanti.
Din 2012, in urma solicitarii participantilor de a interactiona mai des, proiectul s-a extins si pe Facebook. Grupul cu acelasi nume are astazi peste 600 de membri din toata tara, dar si din strainatate. Majoritatea membrilor sunt mediatori apartinad mai multor Asociatii profesionale, dar avem reprezentanti si ai altor profesii in cadrul intalnirilor de la “Cafeneaua Mediatorilor” . Participantii isi expun intr-o atmosfera relaxanta framantarile. opiniile, etc… legate de mediere. Ne-am bucurat de prezenta membrilor Consiliului de Mediere in repetate randuri la intalnirile noastre, cand am organizat discutii pe teme ce priveau modificari legislative, sau alte situatii cu impact major asupra profesiei.Cafeneaua a gazduit intalniri cu diversi specialisti in: comunicare, psihologie, NLP, tehnici de relaxare si detensionare a conflictului, drept, etc…
Discutiile din cadrul Cafenelei mediatorilor, atat in online cat si in offline au generat diverse intrebari, care is asteapta solutia, din care am selectat acest set de intrebari si solicitari de clarificari, dupa momentul publicarii Legii 115/2012 de la colegii nostri mediatori:
1. Cum afecteaza aprobarea Noului Cod de Procedura Civila din 2013, aplicarea Legii 115/2012? In ce masura intarzierea intrarii in vigoare a codului va a fecta legea medierii?
2. Cand MJ va decide modificarile necesare, iar CdM si CSM vor veni cu reglementarile secundare privind 115/2012?
3. In legatura cu Ghidul propus de CdM, conform punctului 2 din P.V. in urma amendarii legii obtinem o amanare a intrarii in vigoarea a legii 115 pentru a se sincroniza cu Noul C.p.civ. , oricand va intra acesta in vigoare sau textual pt data de 1 feb 2013 ? Si, cine este responsabil sa ofere raspunsurile intrebarilor cu care incepe coloana a 2-a din textul postat de catre CdM ?
4. CdM se va implica si va sprijini o strategie de mediatizare a medierii? Ce actiuni a intreprins CdM pentru o campanie la nivel national? Cum sprijina CdM aparitia in presa a mai multor mesaje despre mediere gratuit prin CAN?
5. Putem face urmatoarea completare a Ghidului propus de CdM: recomandarea ca mediatorii sa aten?ioneze atunci când se prezinta doar o parte, ca în cazul în care cealalta/celelte par?i s-au adresat anterior unui alt mediator pentru informare?
6. In ce fel un protocol semnat intre instante si CdM si/sau Asociatiile profesionale, prin care la fiecare instanta sa se inscrie mediatorii care doresc sa medieze litigiile ajunse in instanta ar fi sustinut de CdM? Astfel judecatorii vor avea la dispozitie de o lista cu datele reale ale mediatorilor si va exista o procedura unitara pe ficare instanta.
7. Poate MJ sa aloce fonduri in vederea promovarii medierii (pliante, afise, etc…) in instantele de judecata, tinand cont ca medierea este un s erviciu de interes public?
8. Cine face informarea obligatorie – poate refuza un mediator solicitarea de informare?
9. In ce consta – informare generala privind medierea sau cu privire la speta, fara a intra pe discutii de fond?
10. Se va face un Ghid privind continutul informarii gratuite obligatorii?
11. Delimitarea informarii gratuite de celelalte activitati specifice etapei de pregatire a medierii (invitatie, analiza conflict, etc.).
12. Ce presupune informare si consiliere a partilor – articol ce ne-a scapat tuturor.?
13. Proces verbal de informare – important de inserat decizia partilor: intrarea in etapa prealabila sau in etapa propriu-zisa a medierii (dupa caz) sau continuarea procedurii judiciare.
14. Face CdM prin acest Ghid diferenta intre conflictele care ajung in instanta si cele care nu ajung in instanta?
15. Cand se elibereaza si cand nu se eibereaza Procesul Verbal de Informare?
16. Clarificare cu privire la art. 26. Desi era nevoie sa se delimiteze informarea obligatorie – care face parte din etapa de pregatire a medierii – de celelalte activitati specifice pregatirii, din definirea acesteia, informarea se confunda cu partea de pregatire. Exista riscul interpretarii ca mediatorul nu va putea percepe onorariu inainte de incheierea contractului de mediere. Chiar daca mai jos se fac clarificari, acest mod de a defini informarea ne va aduce multe neajunsuri.
17. Cand si cum putem incasa mediatorii dupa legea 115/2012.
18. Vor fi mediatorii numiti de catre instanta, pe litigii asemenea expertilor?
19. La ce ii vom spune “format electronic”? Vom trece acordul pe un C.D. vom da un e-mail catre judecatorie, discheta, stick de memorie ? Vom face noi asta, vom ruga parea interesata sa o faca ? Gandim o practica unitara privind acest aspect? Ma refer la Art. 61: “La incheierea procedurii de mediere, mediatorul este obligat, in toate cazurile, sa transmita instantei de judecata competente acordul de mediere si procesul-verbal de incheiere a medierii in original si in ” format electronic” daca partile au ajuns la o intelegere sau doar procesul-verbal de incheiere a medierii in situatiile prevazute la art. 56 .
20. Daca esti mediator ce alte metode de rezolvare amiabila a disputelor esti abilitat sa utilizezi?
21. Statutul avocatului este in contradictie cu legea medierii. Cand se va rectifica?
22.Se poate face un ghid pt litigiile din instanta: divort, custodie, succesiune, etc…
23. Cum ne pregatim si cum ne va influenta organizarea Centrului ONU pentru mediere in Romania?
24. Actualul sistem de organizare al medierii, tip retea, impune ca deciziile sa fie luate prin consultarea intre membrii retelei. Pentru cineva care vrea sa impuna, este frustrant sa vada ca va trebui sa aplice ideia rezultata din consultari cu membrii retelei. Initiativa conducerii de la centru prin acele structuri teritoriale, in care vor fi numiti „sefi” de la centru, este un imens pas inapoi, o palma data democratiei, favorizand dominatia minoritatii asupra majoritatii. Propunere: anumite atributii ale CdM sa fie transferate catre organizatiile profesionale, responsabilizandu-le inclusiv prin introducerea unui sistem peer revue de control al activitatii.
25. Pot mediatorii sa isi depuna oferta de servicii la dosarul cauzei?
25. Cum ne pregatim si cum ne va influenta organizarea Centrului ONU pentru mediere in Romania?
26. Ce doreste un judecator sa gaseasca intr-un acord de mediere? (speta: succesiune, tranzactie, divort, custodie minori, penal..etc..);
27. Este indicat si ce masuri urmeaza sa ia CSM astfel incat abordarea judecatorilor privind acordul de mediere sa fie unitara (martori, probatoriu..etc..).
28. Cum vedem CdM aspectul gratuit al informarii obligatorii? Eliberarea procesului verbal este tot gratuita?
29. In ce consta informarea gratuita? Care sunt granitele informarii gratuite si unde incepe procedura de mediere?
30. Colegii mediatori au solicitat o simulare de mediere si o simulare de informare gratuita.
31. Cum se completeaza procesul verbal?
Va steptam la Cafeneaua Mediatorilor cu pareri, idei, propuneri si solutii.
Artemiza Decis, Colegiul Mediatorilor
Niciun comentariu
[…] Sursa: http://www.medierenet.ro/2012/10/19/cafeneaua-mediatorilor/#.UIEBisU2aIU window._wp_rp_static_base_url = "http://dtmvdvtzf8rz0.cloudfront.net/static/"; […]