Prejudiciile cadrelor didactice cauzate de OG declarate neconstitutionale

 

1. Prin O.G. nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda în anul 2008 personalului din învatamânt, au fost stabiliti coeficientii de salarizare pentru fiecare categorie de cadre didactice.

Ca urmare a aprobarii O.G. nr. 15/2008 prin Legea nr. 221/2008, a fost majorata semnificativ valoarea coeficientului de multiplicare 1,000. Practic, a fost majorata valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 pentru perioada octombrie – decembrie 2008. Acest lucru ar fi însemnat ca salariile personalului didactic ar fi urmat sa fie majorate cu începere de la 1 octombrie 2008, plata majorata urmând a se face începând cu luna noiembrie 2008 (datorita faptului ca salariile sunt decalate cu o luna).

Legea nr. 221/2008 a fost publicata în Monitorul Oficial la data de 28 octombrie 2008 si, în lipsa unor prevederi contrare, a intrat în vigoare la data de 31 octombrie 2008.

2. Prin O.U.G. nr. 136/2008, publicata în Monitorul Oficial din 31 octombrie 2008 si intrata în vigoare la aceeasi data, au fost anihilate practic dispozitiile cuprinse în Legea nr. 221/2008, prin modificarea valorii coeficientului de multiplicare 1,000 pentru perioada octombrie – decembrie 2008.

Prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 1221 din 12 noiembrie 2008, publicata în Monitorul Oficial din 2 decembrie 2008, dispozitiile O.U.G. nr. 136/2008 au fost declarate neconstitutionale.

Anterior, la data de 11 noiembrie 2008, Guvernul abrogase prin O.U.G. nr. 151/2008 art. 1 din O.U.G. nr. 136/2008, care modifica coeficientul de multiplicare în sensul aratat mai sus.

3. Prin O.U.G. nr. 151/2008, publicata si intrata în vigoare la 11 noiembrie 2008, s-a dorit a se reglementa atât regimul drepturilor salariale aferente anului 2008, cât si cel al drepturilor salariale care ar fi urmat sa fie platite în anul 2009. Astfel, în primul rând, pentru anul 2008 s-au reiterat prevederile O.U.G. nr. 136/2008, coeficientul de multiplicare pentru perioada octombrie-decembrie 2008 fiind pastrat la acelasi nivel.

Pentru anul 2009, s-a prevazut pastrarea coeficientului de multiplicare 1,000 la valoarea din perioada octombrie-decembrie 2008, urmând ca în doua etape sa fie modificati coeficientii de salarizare aferenti functiilor didactice si transelor de vechime.

Prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 842 din 2 iunie 2009, publicata în Monitorul Oficial din 6 iulie 2009, O.U.G. nr. 151/2008 a fost declarata neconstitutionala în ceea ce priveste dispozitia art. I pct. 2 si 3, menite în fapt sa anihileze aplicarea Legii nr. 221/2008.

4. Potrivit O.U.G. nr. 1/2009, în vigoare de la 30 ianuarie 2009, Guvernul a decis aplicarea coeficientului de multiplicare stipulat de O.U.G. nr. 151/2008 pentru perioada 1 ianuarie – 31 martie 2009 si a statuat ca pentru perioada 1 aprilie – 31 august 2009 se va acorda o treime din cresterea salariilor de baza obtinute prin aplicarea coeficientilor de multiplicare si a valorilor coeficientului de multiplicare 1,000 prevazuti pentru toate functiile didactice si didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b si 3b la Ordonanta Guvernului nr. 15/2008.

Practic, acest lucru ar fi însemnat o aplicare anticipata a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 151/2008, care ar fi însemnat în fapt o modificare a veniturilor salariale ale persoanelor care nu aveau deja coeficientul de salarizare maxim.

Prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 989 din 30 iunie 2009, publicata în Monitorul Oficial din 31 iulie 2009, prevederile relevante ale O.U.G. nr. 1/2009 au fost declarate neconstitutionale.

5. Prin O.U.G. nr. 31/2009 s-au reiterat prevederile O.U.G. nr. 1/2009, cu singura precizare ca aplicarea anticipata a majorarii salariale de o treime ar fi urmat sa se faca de la 1 mai 2009.

Prevederile favorabile au fost însa abrogate prin Ordonanta de urgenta nr. 41/2009, în vigoare din 30 aprilie 2009, care a fixat practic valorile coeficientilor de multiplicare pentru anul 2009 la acelasi nivel cu cel din aprilie 2009. Cu alte cuvinte, s-au revocat masurile anterioare, astfel încât nu s-a mai produs nicio majorare a coeficientilor cu începere de la data de 1 mai 2009 sau 1 septembrie 2009.

La data de 1 ianuarie 2010, Ordonanta Guvernului nr. 15/2008 a fost abrogata prin Legea nr. 330/2009 (legea unica a salarizarii).

6. În speta, reclamantul, asistent universitar la Facultatea de Drept a Universitatii “Babes-Bolyai” din Cluj-Napoca, a introdus la Curtea de Apel Timisoara – Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal, o actiune fondata pe dispozitiile art. 9 din Legea nr. 554/2004, solicitând obligarea pârâtilor Guvernul României si Statul Român – reprezentat prin Ministerul Finantelor Publice, în solidar, la plata unor despagubiri în cuantum total de 9.352,76 RON, pentru prejudiciile cauzate prin emiterea unor ordonante de urgenta neconstitutionale (O.U.G. nr. 151/2008 si respectiv O.U.G. nr. 1/2009).

În esenta, reclamantul a apreciat ca, raportat la conditiile raspunderii civile delictuale, existenta unui fapte culpabile, a vinovatiei autoritatilor publice din România, a prejudiciului suferit si a legaturii de cauzalitate dintre fapta si prejudiciu erau evidenta. Astfel, prin efectul combinat al O.U.G. nr. 151/2008 si respectiv O.U.G. nr. 1/2009, prevederile O.G. nr. 15/2008 în forma aprobata prin Legea nr. 221/2008 nu au fost practic niciodata puse în aplicare, în perioada 1 octombrie 2008 – 31 decembrie 2009 (practic, Legea nr. 221/2008 nu a fost nicio secunda în vigoare).

Cu alte cuvinte, datorita incidentei celor doua ordonante de urgenta, declarate neconstitutionale, reclamantul pretinde ca a fost lipsit în perioada 1 octombrie 2008 – 31 decembrie 2009 de cresterile salariale prevazute de Legea nr. 221/2008.

Prin urmare, s-a apreciat ca singura problema în discutie era aceea a întinderii prejudiciului, pentru a se putea stabili valoarea corespunzatoare a despagubirilor.

7. Prin sentinta civila nr. 18 din 19 ianuarie 2011, Curtea de Apel Timisoara – Sectia de Contencios Administrativ a validat sustinerile reclamantului, a retinut incidenta dispozitiilor art. 9 din Legea nr. 554/2004 si a admis actiunea în contradictoriu cu emitentul ordonantelor de urgenta declarate neconstitutionale, Guvernul României. Instanta a retinut ca prejudiciul a fost cauzat direct de catre Guvernul României, iar nu de catre angajatorul reclamantului (Universitatea “Babes-Bolyai” din Cluj-Napoca), prin emiterea celor doua ordonante de urgenta în scopul anihilarii prevederilor Legii nr. 221/2008.

În schimb, Curtea de Apel Timisoara a apreciat ca nu se pune problema angajarii raspunderii Statului Român pentru prejudiciile cauzate de executiv, emitentul actului fiind singur si exclusiv raspunzator pentru prejudiciile cauzate într-o asemenea situatie.

8. Prin decizia civila nr. 4730 din 14 octombrie 2011, Înalta Curte de Casatie si Justitie – Sectia Contencios Administrativ si Fiscal a respins recursul Guvernului României si a mentinut în totalitate solutia primei instante. S-a retinut, în context, existenta unei raspunderi civile de natura obiectiva a Guvernului României pentru prejudiciile cauzate particularilor prin ordonante de urgenta declarate neconstitutionale, în conformitate cu prevederile art. 9 din Legea nr. 554/2004.

Înalta Curte a înlaturat si sustinerile Guvernului României referitoare la faptul ca deciziile Curtii Constitutionale ar produce efecte doar pentru viitor, apreciind ca în realitate art. 9 sanctioneaza o stare de neconstitutionalitate pre-existenta, care produce prejudicii particularilor.

Asist. univ. drd. Cosmin Flavius Costas
Facultatea de Drept, UBB Cluj-Napoca
Avocat, Baroul Arad
Juridice.ro

Cuvinte cheie: , , , , , , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie