Ce aduce noua lege a sanatatii

 

Cu un buget al sanatatii de sub 4% din PIB si cu un nivel al contributiilor sociale de sanatate extrem de redus, Romania trebuie sa cladeasca un nou sistem de finantare si organizare a sanatatii publice, care sa poata asigura un echilibru intre nevoia in crestere de servicii medicale si medicamente si resursele financiare alocate

In esenta, aceasta este provocarea la care trebuie sa raspunda noua Lege privind organizarea si functionarea sistemului de sanatate din Romania („noua Lege a sanatatii“), al carei proiect a fost supus dezbaterii publice in iulie 2012 si va fi, in curand, fie dezbatut in Parlament, fie asumat de Guvern, fiind preconizat sa intre in vigoare la inceputul lui 2013.

Prin amploarea reformei adoptate, noua Lege a sanatatii ar putea constitui, alaturi de noul Cod civil, una dintre cele mai importante legi organice emise in ultimii 23 de ani. Desigur, pentru a putea fi astfel calificata, ea ar trebui insotita de legislatie complementara si secundara, astfel incat sa constituie un pachet legislativ coerent, functional si eficient. Proiectul de lege contine reguli si principii inovatoare, avand ca scop, printre altele, modificarea substantiala a sistemului de asigurari de sanatate, cresterea bazei de colectare a fondului de asigurari si reorganizarea spitalelor.
in forma curenta, noua Lege se prezinta ca un ansamblu de reguli generale, menit sa schimbe conceptele existente in sistemul sanitar si in asigurarile de sanatate din Romania. Din dubla perspectiva a avocatului si a potentialului beneficiar al efectelor acestui act normativ, observam insa ca elemente esentiale pentru functionarea noului sistem si asigurarea accesului real al pacientilor la serviciile medicale si medicatia corespunzatoare sunt lasate pentru a fi ulterior reglementate, prin legi separate sau prin legislatia secundara.

Aflata la foarte putin timp inainte de dezbaterea in Parlament si adoptare, noua Lege a sanatatii nu prevede continutul efectiv al pachetului de baza al serviciilor medicale ce vor fi acordate pacientilor asigurati, regulile si criteriile de evaluare a tehnologiei medicale, instrumentele legale efective prin care spitalele se vor putea organiza si functiona in formele reglementate sau detaliile de functionare ale circuitului ANRAOS-asigurator-furnizor de medicamente si dispozitive medicale-furnizor de servicii de sanatate-pacient. Cu exceptia unei simple mentiuni in sensul ca acestea urmeaza sa fie finantate de la bugetul de stat, proiectul de lege nu clarifica situatia si functionarea programelor nationale de sanatate, prin care se asigura prevenirea si tratamentul principalelor boli cu consecinte grave asupra sanatatii populatiei.

In plus, in circumstantele in care un pacient roman beneficiaza de o suma medie de circa 200 euro pe an pentru sanatate, iar nivelul contributiilor sociale de sanatate va ramane acelasi, este chestionabil, din punct de vedere obiectiv, in ce masura noul sistem, inclusiv asigurarile de sanatate complementare si facultative, vor putea asigura functionarea adecvata a necesitatilor medicale, si nu vor muta pur si simplu deficitul de la bugetul de stat la entitatile private.

Dominic Morega, Capital.ro

Cuvinte cheie: , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie