Cum sa ai succes ca mediator
In primul rand as dori sa va spun ca succesul este o optiune. Este o optiune fiindca acela care are succes, dupa anumite standarde face, de regula, lucruri pe care ceilalti nu le fac. Si asta in aceleasi conditii pentru toti cei implicati.
Diferenta o face abordarea si viziunea fiecarui individ in parte. Experienta a aratat ca in aceleasi conditii de mediu si de munca, nu toti indivizii dau aceleasi rezultate. Unii dau rezultate mai bune, altii mai putin bune, desi beneficiaza de aceleasi conditii. Ce ii diferentiaza pe cei care au rezultate excelente, fata de ceilalti ? Faptul ca sunt dispusi sa faca, fac lucrurile altfel si fac lucruri pe care ceilalti nu le fac.
Si in mediere lucrurile stau la fel. Ca sa ai succes trebuie sa faci niste lucruri. Si chiar trebuie sa le faci, fiindca alternativa nu este deloc viabila. Va voi arata in cele ce urmeaza care sunt activitatile de baza pe care trebuie sa le faca un mediator ca sa aiba succes in aceasta frumoasa profesie.
Trebuie sa va spun, inca de la bun inceput, ca doar cursul de 10 – 14 zile nu va face mediatori. Daca nu aveti experienta anterioara in legatura cu relationarea si stabilirea relatiei de incredere cu oamenii, trebuie sa o castigati, sa invatati. Si asta foarte rapid. Altfel deziluziile si esecurile se vor aduna iar cariera de mediator se incheie inainte de a incepe.
Experienta personala profesionala si de viata sunt ingrediente de baza in aceasta profesie. Ar fi de dorit sa va autoevaluati bine inainte de a lua decizia sa va calificati in aceasta profesie. Si va spun asta, pentru ca daca decideti sau ati decis sa deveniti mediatori doar pentru ca e la moda, sau din motive strict pecuniare, ar fi bine sa va mai ganditi o data.
Bineinteles ca trebuie sa existe o motivatie, si succesul depinde in mod cert de o motivatie dar si de faptul daca aceasta a fost corecta. In societatea in care traim succesul se masoara in mod categoric in termeni financiari. Dar fiecare mediator trebuie sa inteleaga , si asta de la bun inceput, ca succesul financiar va veni abia dupa cel profesional. Si ca sa intelegeti mai bine, este vorba de experienta si notorietatea castigate. Iar aceasta se realizeaza in timp. Si nu e o gluma. De aceea, cei care spera ca se vor imbogati peste noapte din mediere, ii rog sa-si reconsidere pozitia, fiindca altfel vor fi foarte dezamagiti.
In mediere succesul se construieste in timp si prin munca asidua.
Daca ar fi sa creionez profilul persoanei care s-ar potrivi cu profesia de mediator, as putea sa spun ca aceasta ar trebui sa se incadreze in acest profil :
- varsta peste 35 de ani
- autodidact
- carismatic
- sa aiba excelente abilitati de comunicare si negociere
- sociabil si proactiv
- experienta anterioara in lucrul cu oamenii
- fin observator
- rabdator
- eficient si perseverent
- orientat spre oameni si spre rezultat
- sa aiba spirit antreprenorial
Sigur ca s-ar mai putea adauga multe altele, dar in principal cam acestea sunt elementele absolut necesare in aceasta profesie.
In principal proactivitatea, perseverenta si rabdarea sunt, si pot sa afirm fara sa gresesc, elementele de o importanta covarsitoare in aceasta profesie, mai ales in conditiile actuale, cand medierea este o procedura facultativa, iar celelalte institutii cu atributii in domeniu si care gestioneaza litigii sau conflicte, inca nu au inteles rolul, avantajele si beneficiile medierii si se implica doar la nivel declarativ.
Aceasta carte sau manual daca doriti, se doreste sa fie un indreptar pentru mediatori, de a le arata ce trebuie sa faca in permanenta pentru a avea succes in conditiile actuale. Probabil peste cativa ani, cand schimbarea de mentalitate si conditiile socio-politice vor aferi alte circumstante, institutia medierii ar putea sa functioneze si altfel. Dar acum nu.
Ce inseamna succesul in mediere ?
Inseamna exact ceea ce va doriti, dar si ce faceti !
In cele ce urmeaza voi trata pe mici capitole la modul simplu si clar pasii pe care trebuie sa-i faca fiecare mediator care doreste sa faca mediere. Acesti pasi functioneaza si pot sa va transforme din simpli mediatori autorizati in mediatori de succes.
Vreau sa subliniez de la inceput, ca acest succes depinde in mare masura de voi, dar si de oamenii care vor fi in fata voastra cu problemele lor. Ei vor fi aceia care va vor aprecia munca si abilitatile voastre si va vor valida atat calitatea de mediatori cat si ca mediatori de calitate. Si, de ce nu, ii vor trimite si pe alti oameni la voi. Fiindca vor deveni prietenii vostri !
Pasii procesului de mediere
Medierea, ca si orice proces sau procedura, daca doriti, are cativa pasi care sunt astfel structurati incat sa asigure un proces simplu, fluent si usor de realizat. Nu este o procedura complicata, dar acesti pasi trebuie respectati, ca procedura de mediere sa functioneze corect si sa se ajunga la rezultatul scontat, medierea si acordul partilor.
Acordul partilor reprezinta finalitatea procesului de mediere si, daca doriti, elementul care defineste calitatea procesului de mediere. Acordul partilor incununeaza eforturile depuse de mediator care are obligatia sa-si foloseasca toate abilitatile si experienta personala si profesionala ca sa ajute partile aflate in conflict sa ajunga la o intelegere reciproc avantajoasa.
In conditiile actuale, in care medierea nu este o procedura prealabila obligatorie inaintea procedurilor din instante, si parerea mea este ca asa si trebuie sa ramana, ea este totusi o alternativa viabila pentru multi dintre justitiabili si nu numai, de a-si rezolva problemele intr-un timp scurt si cu costuri minime.
Motivez aceasta parere prin faptul ca doar asa se va putea asigura un proces de mediere de calitate in Romania si de asemenea va da posibilitatea reala de afirmare a celor mai buni in aceasta nobila profesie. Cu alte cuvinte, selectia va fi naturala si oamenii vor castiga incredere si vor intelege ca suntem o institutie in care pot avea incredere, ca medierea functioneaza, iar interesele lor nu vor avea de suferit. Dar acest deziderat necesita eforturile noastre ale mediatorilor si nu a altor categorii profesionale.
Succint acesti pasi ar fi dupa cum urmeaza:
1. Prospectarea
2. Contactul
3. Informarea
4. Stabilirea intalnirii de mediere
5. Sedinta de mediere
6. Finalizarea medierii
In cele ce urmeaza voi trata informarea, pe care il consider cel mai important pas in procedura medierii in ansamblul ei si de care depinde in mod direct succesul in profesia de mediator.
3. Informarea
Pot sa spun ca acesta este unul din cei mai importanti pasi ai procesului de mediere. De ce spun asta? Fiindca in informare se stabileste ceea ce se cheama relatia de incredere cu partile. Cum se realizeaza corect informarea? Asta cred ca este o intrebare care cred ca si-o pun multi mediatori, sau daca n-o fac, ar trebui.
O informare corecta se face in dublu sens nu doar intr-unul singur. Nu doar mediatorul trebuie sa informeze partile cu privire la procedura de mediere, la limitele, intinderea si efectele medierii. Desigur ca mediatorul trebuie sa faca si acest lucru, dar abia dupa ce a “luat pulsul”, s-a informat el mai intai despre problema celui care se afla in fata lui. Cei care cred ca informarea este o chestie simpla, ca in 10 – 15 minute ii spui celui din fata ta cateva fraze pe care le-ai memorat din manual sau din lege si gata, mediatorul si-a facut treaba, se inseala. Daca NU doriti ca acela din fata voastra, sa vina la mediere, felicitari, ati reusit !
Cel mai important lucru pe care va trebui sa-l faceti in informare este SA ASCULTATI ! Sa-l ascultati mai intai pe cel din fata voastra, fiindca el are o problema, care, chiar daca e mica sau simpla, pentru cel din fata voastra e importanta. Nici idee n-aveti cat de importanta. Si vrea sa-l asculte cu adevarat cineva. Si dupa ce ati ascultat si v-ati dumirit despre ce e vorba, abia apoi informati-l despre ce inseamna medierea, cum i-ar fi de folos omului sa vina in mediere, si cum se ajunge la mediere.
Explicati simplu, in cuvinte simple pe intelesul omului. Asa aveti toate sansele sa aveti o mediere.
Un alt motiv pentru care e bine sa ascultati mai intai problema celui din fata voastra este ca aveti ocazia sa aflati daca problema omului se preteaza la mediere, fiindca asa cum stiti, orice cauza in care partile pot sa dispuna, poate fi mediata. Se poate intampla ca problema omului sa nu faca parte din aceasta categorie ( de exemplu un proces de paternitate), si atunci mediatorul vorbeste 15 – 20 de minute degeaba, cand se poate evita acest lucru si nu te pui si tu intr-o situatie neplacuta. S-a intamplat ca o persoana sa fie trimisa la mediator de la instanta, fiindca functionara instantei nu stia de fapt ce tip de cauze se preteaza la mediere, iar persoana dorea, de fapt, sa faca doar o iesire din indiviziune si nu era in litigiu cu nimeni. Deci mare atentie: ascultati, pe urma vorbiti.
Va spun cu certitudine ca mediatori de succes vor fi, nu aceia care vor vorbi mult, ci aceia care vor sti sa asculte mult.
Un alt lucru pe care il veti afla in informare este stadiul conflictului, daca intre parti mai exista punti de comunicare, daca exista o sansa sa vina impreuna la mediere sau nu. In cazul in care nu pot sa comunice si nu exista sansa sa vina in mediere impreuna, atunci bineinteles ca le veti da ocazia sa recurga la procedura de invitatie. De asemenea, nu trebuie sa credeti ca daca ati stat de vorba cu una dintre parti sau cu amandoua, pasul urmator, stabilirea intalnirii de mediere este usor si simplu de realizat intotdeauna. Sunt situatii in care neincrederea intre parti este atat de mare incat si faptul ca ai stat doar de vorba cu cealalta parte poate sa constituie o piedica in realizarea intalnirii de mediere. Mediatorul trebuie sa fie perseverent si o data ce ai luat decizia sa iei in mediere un caz, trebuie sa depui toate eforturile ca sa identifici intentia reala a partilor de a participa la mediere. Nu e usor, dar cine a spus ca trebuie sa fie ?
In mare masura depinde de abilitatea ta de a castiga increderea ambelor parti, iar odata realizata, lucrurile sunt mai facile. Dar trebuie sa fii pregatit sa muncesti la a construi aceasta incredere.
Sedinta de mediere dureaza in medie 2 ore, dar este rezultatul muncii depuse anterior de mediator, in procesul de informare, care poate dura, in timp, chiar si 3 luni.
Tot in cadrul sedintei de informare, aducem la cunostinta partilor ca pot sa fie insotiti de catre cine doresc, chiar si de catre avocati, daca doresc acest lucru. De asemenea pot fi reprezentati de avocati prin mandat, la fel ca in instanta daca doresc acest lucru. Fiti sinceri si corecti cu partile in timpul intalnirii de informare, fiti atenti si luati notite. Asa veti castiga increderea lor si veti avea sanse mari in stabilirea intalnirii de mediere sau declansarea procedurii de invitatie a celeilalte parti, daca este cazul.
Medierea in sine, este rezultatul muncii depuse de mediator inainte de asta si trebuie sa intelegem ca este in relatie directa cu munca de informare. Avem informari, avem medieri. Una fara cealalta nu se poate decat in cazuri foarte rare sau de conjunctura. Si spun asta pentru ca doar prin informare poti stabili relatia de incredere cu partile ca mediator, iar fara incredere nu exista mediere.
Stabilirea onorariului
Am lasat special onorariul mai la urma dintr-un motiv foarte simplu. Acela ca nu onorariul trebuie sa fie lucrul cel mai important in aceasta profesie. Pot sa spun fara sa gresesc ca profesia de mediator este una de suflet si daca nu o faci cu pasiune, vei fi “taxat”. Cum anume? Va spun imediat. Daca partile vor simti ca doar onorariul tau este important si nu problema lor, poti sa fii sigur ca n-o sa ai parte de nici un onorariu.
Sigur ca efortul nostru trebuie sa fie remunerat si daca iti faci treaba bine si corect, partile vor fi mai mult decat bucuroase sa te plateasca. Nu mai spun de relatia pe care o construiti cu ei si care poate sa devina prietenie. E ceea ce nu intalniti in orice alta profesie. Si poate asta sa va aduca mai mari beneficii in timp decat un simplu onorariu.
Stabilirea onorariului poate sa fie una din piedicile multora dintre mediatori. Este o problema reala si poate sa duca la blocaj. Cat sa cerem?
Ca sa va fie mai usor in stabilirea onorariului ar fi bine ca in principiu sa cunoasteti si sa va informati despre costurile unui proces clasic in instanta, care cuprinde onorarii avocati, taxe judiciare de timbru, taxe expertize, timp. De asemenea puteti sa va informati despre onorariile percepute de notari.
In general comparatiile intre durata si costurile mai mari in instante si durata si costurile mai mici in mediere, ne avantajeaza net. Dar asta nu inseamna ca un mediator trebuie neaparat sa fie platit mai putin decat un avocat.
Si asta din 3 motive:
– Avocatul este angajat doar de una din parti pe cand mediatorul de 2 sau mai multe parti.
– Durata in instanta a litigiului poate fi si de cativa ani pe cand in mediere litigiul se poate rezolva in cateva ore.
– In cazul in care litigiul este pe rolul instantei, partile sau una dintre ele, pot sa-si recupereze integral taxele judiciare de timbru, lucru pe care nu il mai pot face altfel.
Si atunci pun intrebarea: de ce un mediator ar trebui sa castige mai putin decat cei pe care i-am enumerat mai sus ? Sigur ca la inceput onorariile trebuie sa fie in raport cu experienta fiecaruia, dar ele vor creste pe masura ce mediatorul capata experienta si siguranta in ceea ce face.
Onorariul se poate stabili si in functie de natura, complexitatea litigiului si numarul partilor implicate. Criteriile pe care le folosim sunt la latitudinea fiecaruia dintre noi.
In stabilirea onorariului fiti flexibili, nu va cramponati de o suma, fiti dispusi sa negociati. Unii vor negocia cu voi doar de dragul negocierii, unii pentru ca au dificultati financiare, unii va vor ruga sa ii asteptati sau sa esalonati onorariul. Fiti flexibili. Sunteti primul exemplu pentru parti ca orice se poate discuta. Si cum spuneam mai sus, puteti fi mult mai castigat dintr-o relatie noua de amicitie, decat dintr-o suma pe care n-ati vrut s-o negociati.
Cand stabilim onorariul, explicam partilor ca este un singur onorariu iar regula generala este ca acesta se imparte in mod egal la numarul de parti, fiindca toate partile apeleaza si angajeaza serviciile noastre si ca sa evitam sa apara suspiciuni. Ulterior partile pot sa negocieze de fata cu mediatorul in proportie suporta onorariul fixat de acesta. Este primul lucru care se discuta si se negociaza inainte de semnarea contractului de mediere.
15 feluri de ascultare inactiva ( 15 lucruri de evitat in informare)
1. Abordarea situatiilor in care a asculta este foarte important fara eliberarea mintii de celelalte probleme si fara prevenirea intreruperilor sau distragerilor.
2. Angajarea si in alte activitati (deschiderea corespondentei, privit la televizor, lucrul pe computer etc.) in timp ce asculti.
3. Presupun ca stiu ce vor spune ceilalti si ca rezultat “receptia” este indreptata in alta parte.
4. Termin frazele partilor cand se poticnesc sau fac pauza.
5. Ascult in functie de preferinte (simpatii, antipatii)
6. Devin nerabdator si nu mai ascult cand ceilalti spun lucruri cu care nu sunt de acord sau pe care nu vreau sa le aud.
7. Imi formulez o “dezmintire” in timp ce ceilalti vorbesc.
8. Ignor semnalele nonverbale ca : vocea, tonul, postura, ritmul etc.
9. Ma prefac ca am inteles ceea ce oamenii au spus, decat sa-i “deranjez” rugandu-i sa repete sau sa clarifice un punct de vedere.
10 Ascult mai curand lucrurile specifice decat ideea generala.
11 Incep sa ma agit cand ceilalti vorbesc prea rar sau conversatia devine plictisitoare.
12 Ma concentrez asupra unor aspecte care nu au legatura cu conversatia ( imbracaminte, maniere etc.).
13 “Visez” cand ceilalti vorbesc.
14 Folosesc acelasi raspuns in mod repetat (“aha”, “bine”), in loc de a asculta cu adevarat.
15 Am un limbaj nonverbal care nu incurajeaza comunicarea (bratele incrucisate).
Respectarea acestor lucruri asigura o informare de succes, stabilirea relatiei de incredere cu partile si obtinerea acordului partilor de a veni in mediere.
Toate aceste lucruri sunt cuprinse in cartea in format electronic Manualul mediatorului de succes, in care de asemenea am surprins elemente de tehnici de comunicare, ascultare active care sunt absolut necesare in munca mediatorului, si care vin din experienta a 2 ani si jumatate de mediere efectiva. Cartea poate fi comandata prin comanda ferma la adresa de email danvio02@gmail.com.
Danciu Ioan Viorel – mediator
Presedinte AMA – Asociatia Mediatorilor Ardeleni
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!