Firma la care lucrezi influenteaza dobanda creditului personal
Daca lucrezi în constructii, comert sau media si esti angajat la o firma cu mai putin de 50 de oameni, ai sanse sa platesti o dobânda si cu 3 puncte mai mare decât un IT-ist care munceste într-o companie multinationala
Modalitatea exacta de calcul al scoringului unui client este un secret bine pazit. În fapt, majoritatea angajatilor din banci pot avea cel mult o idee generala despre felul în care este analizata capacitatea de îndatorare a fiecarui client. Ar fi si greu, dar si inutil sa-si încarce memoria cu formule complicate, din moment ce nu omul, ci computerul decide cine poate sau nu sa ia credit, valoarea împrumutului si chiar dobânda aplicata. Un soft special conceput calculeaza scoringul, iar angajatii nu fac altceva decât sa introduca parametrii ceruti de program. În mare, exista patru categorii relevante de informatii denumite componente ale scoringului.
În primul rând, sunt luate în calcul datele personale ale aplicantului, apoi veniturile obtinute de acesta, istoricul de plata si, nu în ultimul rând, caracteristicile firmei angajatoare si ale domeniului în care activeaza solicitantul. În ceea ce priveste ponderea pe care fiecare din cele patru mari componente o are în rezultatul final, lucrurile s-au schimbat substantial în ultimii ani fata de perioada de criza.
Firma cu probleme: dobânda mare sau credit respins
„Înainte, în afara de întârzierile la plata care au fost si ramân cele mai importante, contau mai ales veniturile. În ultima vreme, se ia în calcul din ce în ce mai mult situatia angajatorului si, mai ales, domeniul de activitate. E si normal, daca ne uitam la numarul falimentelor si la faptul ca unele segmente ale economiei au fost, practic, puse la pamânt de criza“, ne spune un specialist dintr-o banca locala. Mai precis, ponderea informatiilor privind angajatorul si domeniul de activitate „urca spre 25%“ dupa cum ne-a explicat sursa citata, fata de 15%, cât era în anii de boom. Veniturile solicitantului cântaresc aproximativ 25%, datele personale ale clientului influenteaza scoringul cu 15%, în timp ce comportamentul de plata este cel mai important criteriu, cu o pondere de 35%-40%.
Chiar atunci când respectivul client se califica pentru a lua suma dorita, situatia firmei este importanta. „În functie de profilul firmei angajatoare, dobânda poate varia cu pâna la trei puncte procentuale în cazul unui credit de nevoi personale“, ne-a spus reprezentantul unei banci. De altfel, toti specialistii contactati de Capital ne-au confirmat ca situatia angajatorului influenteaza inclusiv dobânda.
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!