Iulian Dascalu, proprietarul Iulius Group: Proiectele mixte vor fi motorul oraselor
Sa fie criza, primesc, dar planurile sa ramâna aceleasi. Dupa opt ani de munca si investitii de 265 de milioane de euro, zona centrala a Iasiului a devenit un „fel de oras în oras“
Prima data a vazut conceptul, în 2004, în California. A vizitat apoi „vreo 30 de proiecte mixte“ pentru a-si da seama cum functioneaza si care este impactul asupra pietei, povesteste Iulian Dascalu, cel mai mare proprietar de malluri din tara, cum i-a venit ideea proiectului Palas (inaugurat în 31 mai 2012). Seful Iulius Grup e convins ca a facut bine ca a adus în tara acest concept, asa cum, spune el, nu a gresit nici când s-a hotârât sa construiasca, în urma cu 12 ani, primul mall din provincie: „Toate studiile noastre de piata sunt realiste, nu ne jucam cu banii. Gândim pe termen lung (…) vrem sa tinem bancile aproape“, sublinia Dascalu într-o discutie anterioara. Si se pare ca a reusit.
În contextul unei piete imobiliare – si implicit al pietei constructiilor – înca în blocaj si al reticentei bancilor în a oferi împrumuturi, Iulian Dascalu a continuat sa-si dezvolte afacerile pe banii bancilor – „(…) au deja încredere în viabilitatea proiectelor mele“. Anul acesta, de exemplu, Dascalu a reusit sa inaugureze, în inima Iasului, lânga Palatul Culturii, proiectul Palas, finantat, în principal, de UniCredit Tiriac Bank (circa 125 mil. euro), Emporiki Bank si Banca Italo-Romena. Ansamblul mixt de tip „lifestyle center“ – „un fel de oras în oras“, dupa cum îl descrie chiar el -, a implicat investitii de 265 de milioane de euro si cuprinde o zona comerciala (60.500 mp) cu mall si o strada de shopping, spatii de birouri, hoteluri, parcare subterana si un parc cu o suprafata de cinci hectare. „În viitor, mallurile vor fi destinate unui anumit segment al populatiei. Proiectele mixte, care sunt pe o treapta mai sus decât mallurile, vor fi motorul oraselor“, arata Iulian Dascalu noua perspectiva a afacerilor sale.
Parteneriate public-private
Desi pare ferm în ceea ce priveste ideea de a nu vinde niciunul dintre mallurile pe care le detine (doua la Iasi si câte unul în Timisoara, Cluj si Suceava), pentru dezvoltarea viitoare a afacerii, Iulian Dascalu se declara dispus sa accepte parteneri. „Putem merge într-un oras al tarii si ajunge la concluzia ca e bine sa avem acolo un partener local cu care sa dezvoltam proiectul“, declara Dascalu, la inaugurarea Iulius Mall Suceava (2008), unde îl are ca asociat pe Stelian Nistor, care detine un pachet de 35% din actiunile centrului comercial.
În opinia lui Dascalu, autoritatile ar trebui sa tina „permanent“ legatura cu dezvoltatorii si „sa-i convinga sa investeasca într-un oras sau altul, chiar daca le-ar da terenul gratis. Orasele care nu vor face parteneriate public-private nu se vor dezvolta. Vor ramâne cu benzinariile si cu institutiile de stat.“ (Palas este un parteneriat între Iulius Group si Consiliul Local Iasi; primaria i-a concesionat 12 ha de teren în schimbul a 250.000 de euro pe an).
Fiind domeniul pe care l-a studiat cel mai bine si în care a acumulat experienta, Iulian Dascalu este foarte atent la tendintele globale în materie de malluri si retail. „România continua sa fie o piata cu mult potential de crestere, interesanta pentru investitori“, considera el, explicând ca exista înca multe branduri de fashion care asteapta sa intre în tara.
Pe de alta parte, în contextul crizei economice internationale, retailul de fashion este mai degraba polarizat: cumparatorii cauta fie ceea ce se numeste „affordable fashion“ (moda la preturi rezonabile), fie „high end luxury“ (articole de lux). Ce ramâne între cei doi poli? Posibil un alt potential segment de piata – outleturile de lux. În contextul în care în Bucuresti exista un singur outlet – Fashion House – apare o întrebare legitima. Exista posibilitatea ca în proiectele de dezvoltare ale Iulius Group sa apara, la un moment dat un astfel de outlet? E prea devreme pentru un raspuns clar. Cert e ca, pâna acum, ieseanul a evitat Bucurestiul.
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!