Scoala româneasca pare ca se afla într-un experiment continuu.Anul scolar incepe in 2012 cu clasa pregatitoare si se poate termina in 2013 cu bac-ul profesional
Noul an scolar care începe luni vine cu mai multe schimbari, dintre care cea mai importanta este clasa zero si ar putea aduce ca optiune pentru elevii din clasa a XII-a bacalaureatul profesional, dar în continuare scoala pare ca se afla într-un experiment din care lipsesc rezultatele.
Elevii revin luni la cursuri, dupa ce au stat cu o saptamâna mai mult în vacanta de vara, dar au pierdut o saptamâna din vacanta de Paste de anul viitor.
Scoala începe în 17 septembrie, cu o saptamâna mai târziu decât era anuntat la sfârsitul anului scolar trecut, decizia fiind luata pentru rezolvarea problemelor pe care le aveau scolile, inclusiv cele legate de clasa pregatitoare, introdusa în premiera în ciclul primar.
Anul scolar 2012-2013 are 36 de saptamâni de cursuri, însumând 178 de zile lucratoare. Semestrul întâi începe în 17 septembrie si se finalizeaza în 21 decembrie.
Dupa sapte saptamâni de curs, elevii din clasele I-IV vor avea o scurta vacanta de o saptamâna, din 5 pâna în 11 noiembrie. Vacanta de iarna va începe sâmbata, 22 decembrie 2012 si se va încheia duminica, 13 ianuarie 2013.
Semestrul al doilea va începe în 14 ianuarie 2013 si va dura pâna în 21 iunie, fiind întrerupt de vacanta de primavara, în perioada 6-14 aprilie, cu o saptamâna mai putin decât în anul scolar precedent. Cursurile vor fi reluate în 15 aprilie si se vor desfasura pâna la 21 iunie 2013, când se va încheia anul scolar. Elevii vor fi în vacanta de vara din 22 iunie pâna în 15 septembrie 2013, urmând ca în 16 septembrie sa înceapa anul scolar 2013-2014.
În saptamâna 1- 5 aprilie 2013 elevii nu vor avea cursuri, dar vor participa la activitati extrascolare, în cadrul programului numit „Sa stii mai multe, sa fii mai bun!”. Totodata, în perioada 2-7 aprilie 2013 vor avea loc etapele nationale ale olimpiadelor scolare pe discipline de învatamânt si ale concursurilor scolare.
Elevii vor da tezele din semestrul I pâna la 30 noiembrie 2012, iar pe cele din semestrul al doilea pâna în 25 mai 2013.
Noul an scolar aduce mai multe schimbari, dintre care cea mai importanta este clasa pregatitoare sau clasa zero.
Din acest an, grupa pregatitoare de la gradinita a fost desfiintata. Copiii nascuti în 2005 au fost admisi în clasa întâi fara sa faca clasa pregatitoare, iar cei nascuti în 2006 au intrat intra în clasa pregatitoare.
În clasa pregatitoare au fost înscrisi copiii care au împlinit vârsta de sase ani pâna la data începerii anului scolar. La solicitarea scrisa a parintilor, au putut fi înscrisi în clasa pregatitoare si copiii care împlinesc vârsta de sase ani pâna la sfârsitul anului calendaristic, daca dezvoltarea lor psihosomatica este corespunzatoare.
Ideea introducerii clasei zero în ciclul primar, dupa modelul multor tari cu învatamânt performant, a fost pusa în practica fara sa fi fost experimentata si pregatita suficient, ceea ce risca sa bulverseze un sistem oricum fragil din pricina schimbarilor frecvente.
Trecerea grupei pregatitoare la ciclul primar si, implicit, transformarea ei în clasa zero au fost prevazute în Legea educatiei din 2010. Teoretic, de la promulgarea actului normativ si pâna la startul anului scolar 2012-2013 era timp suficient pentru a pune la punct clasa pregatitoare. Practic, dupa o „reteta” autohtona probata si în alte situatii, s-a ajuns ca aproape totul sa fie aranjat pe ultima suta de metri, cu multe semne de întrebare referitoare la ce va fi dupa data începerii noului an scolar.
Din nefericire, clasa pregatitoare a început cu stângul înca de la înscrierea copiilor. Multi parintii au fost nevoiti, pentru a-si putea înscrie copiii la scoala dorita, sa scoata din buzunar „atentii” si sa apeleze la trucuri precum schimbarea domiciliului sau a etniei ori divortul, totul transformându-se într-un veritabil scandal public.
Ministerul Educatiei a centralizat datele înscrierilor pentru anul scolar 2012-2013, anuntând 127.665 de copii în clasa pregatitoare si 171.885 în clasa I, numere aproape egale cu cele al prescolarilor recenzati. Asadar, sunt copii pentru clasa pregatitoare, si nu putini, dar exista si spatii în care sa învete acestia? Scolile au avut astfel nevoie de spatii suplimentare unde sa îsi organizeze noile clase, unii directori fiind practic obligati sa renunte la cancelarii sau la unele laboratoare de fizica, biologie sau chimie.
Actuala conducere a Ministerului Educatiei afirma ca introducerea clasei zero a fost insuficient pregatita, motiv pentru care nu se poate spune daca va fi sau nu o reusita. Ministrul Ecaterina Andronescu a catalogat introducerea clasei pregatitoare în ciclul primar drept o idee nastrusnica, fortata si nefinantata, care în scolile cu clase I-XII va aduce la un loc copii de sase ani si tineri de 18, motiv pentru care, dupa primul semestru, va fi facuta o evaluare.
Pregatirea clasei pregatitoare a atras, inevitabil, o serie de probleme legate de licitatiile pentru mobilier si materiale didactice, de cadrele didactice necesar si de instruirea acestora.
Oficialii ministerului si cei ai inspectoratelor scolare au spus ca la clasa pregatitoare nu vor preda cadre didactice debutante si necalificati. Pentru a acoperi însa nevoile crescute de personal, conducerile inspectoratelor au fost nevoite sa angajeze suplinitori sau sa readuca în scoli cadre didactice pensionate în urma cu pâna la trei ani, care sa predea la clasele a II-a, a III-a sau a IV-a. Acestia au dat asigurari ca toate aceste probleme au fost rezolvate si clasa pregatitoare va începe cu dreptul.
Din punct de vedere al programei, în clasa pregatitoare copilul va învata prin metode adecvate vârstei tot ceea ce îi este necesar pentru a face fata cu succes clasei I. Copiii îsi vor dezvolta capacitatea de a comunica, vor stabili sau consolida primele contacte cu lumea numerelor si a literelor, vor învata sa observe mediul înconjurator si sa interactioneze cu ceilalti copii si cu adulti prin jocuri didactice, activitati în echipa, activitati de descoperire, prin desen sau muzica. Nu în ultimul rând, copiii vor beneficia de ore special destinate unei pregatiri fizice armonioase.
În clasa pregatitoare, elevii nu vor da niciun fel de testari si nu vor primi note si calificative, însa cadrele didactice vor putea sa utilizeze modalitati de încurajare si de recompensare specifice vârstei. Evaluarea copilului se va face la sfârsitul anului scolar, sub forma unui raport scris întocmit de învatator.
O alta noutate în anul scolar care începe luni este si introducerea costului standard per elev si a principiului „finantarea urmeaza elevul”.
Tot din 2012 începe evaluarea de la finalul clasei a II-a a competentelor fundamentale de scris-citit si matematica. Rezultatele evaluarilor vor fi folosite pentru elaborarea planurilor individualizate de învatare ale elevilor. Rezultatele evaluarii si planurile individualizate vor fi comunicate parintilor elevilor si vor constitui documente din portofoliile educationale.
O alta evaluare va fi cea de la finalul clasei a IV-a, prin esantionare, a competentelor fundamentale dobândite în ciclul primar, dupa modelul testarilor internationale, pentru diagnoza sistemului de învatamânt la nivel primar. De asemenea, la finalul clasei a VI-a, toate scolile vor organiza si realiza evaluarea elevilor prin doua probe transdisciplinare: limba si comunicare, matematica si stiinte.
Tot o noutate este si organizarea concursul de titularizare la nivelul fiecarei unitati de învatamânt.
Noul an scolar ar putea aduce ca optiune bacalaureatul profesional, pentru elevii din clasa a XII-a care nu vor sa urmeze o facultate, ci vor sa intre pe piata muncii, acesta reprezentând o noua forma de finalizare a studiilor liceale.
În ziua în care s-a înregistrat oficial un nou dezastru la bacalaureat, ministrul Ecaterina Andronescu a venit cu „solutia” – bacalaureatul profesional, prin care se va da „o certificare a capacitatilor profesionale” absolventilor de liceu ce nu tintesc studii universitare, masura care ar urma sa se aplice din anul scolar 2012-2013.
Certificarea capacitatilor absolventilor de liceu s-a facut la bacalaureat, când aproximativ jumatate dintre ei nu au reusit sa treaca examenul de maturitate. Solutia propusa ad-hoc de catre ministrul Educatiei este ca, înca din acest an scolar, elevii din clasa a XII-a sa poata opta daca dau examenul clasic de bacalaureat sau pe cel „profesional”, denumit astfel desi se adreseaza tuturor, indiferent daca au urmat cursuri ale unui liceu teoretic sau tehnologic.
Bacalaureatul profesional a trecut rapid de Comisia de învatamânt a Senatului, iar luni, în prima zi a noului an scolar, ar trebui sa primeasca verdictul în Plen, aceasta fiind a treia sedinta în care se încearca adoptarea masurii.
Ministrul Ecaterina Andronescu este hotarâta în aplicare acestei masuri, spunând ca Guvernul va recurge la ordonanta de urgenta pentru introducerea bacalaureatului profesional, daca votul din Senat va fi amânat din nou.
Pâna acum s-a vorbit despre un bacalaureat diferentiat, adica în functie de profilul liceului urmat, pentru care s-a facut si o sondare în rândul elevilor si parintilor, iar jumatate dintre cei chestionati au fost pro, jumatate contra. Rezultatul ar fi trebuit sa duca la organizarea unei ample dezbateri publice, astfel încât solutiile adoptate sa fie temeinic argumentate si, mai ales, sa ofere un plus calitativ sistemului de învatamânt.
Bacalaureatul profesional are comun cu bacalaureatul national probele de competenta, apoi cei care opteaza pentru aceasta varianta trebuie sa sustina un proiect, o proba practica si un examen scris la educatia antreprenoriala, care este comuna tuturor liceenilor. Daca cineva a optat într-o sesiune numai pentru bacalaureatul profesional si daca peste o sesiune se razgândeste si vrea în învatamântul superior, da diferenta si poate sa îsi continue cariera profesionala.
Examenul de bacalaureat din 2013 nu a suferit modificari, urmând sa fie sustinut la aceleasi probe ca pâna acum. Cursurile la clasele a XII-a si a XIII-a se vor încheia în 31 mai 2013, prima sesiune a bacalaureatului va avea loc în perioada iunie – iulie, iar a doua, în august – septembrie.
Bacalaureat din 2013 va începe în 10 iunie cu proba de evaluare a competentelor lingvistice de comunicare orala în limba româna (proba A), sustinuta pâna în 12 iunie. În perioada 12-14 iunie va avea loc proba de evaluare a competentelor lingvistice de comunicare orala în limba materna (proba B), urmata în 17-21 iunie de proba de evaluare a competentelor digitale (proba D) si în 25-28 iunie de proba de evaluare a competentelor lingvistice într-o limba de circulatie internationala (proba C).
Probele scrise de la bacalaureat vor fi sustinute în 1 iulie la Limba si literatura româna (proba E a) si în 2 iulie – la Limba si literatura materna (proba E b). Testarea va continua în 3 iulie cu proba obligatorie a profilului (proba E c) si în 5 iulie cu proba la alegere a profilului si specializarii (proba E d).
Rezultatele vor fi afisate în 8 iulie, iar contestatiile vor fi depuse în aceeasi zi, urmând ca în perioada 9 -11 iulie sa fie solutionate. Rezultatele finale vor fi afisate în 12 iulie.
A doua sesiune a examenului de bacalaureat din 2013 va avea loc în perioada august-septembrie, înscrierile fiind programate din 15 pâna în 19 iulie. În 19-20 august va avea loc evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala în limba româna, în 19-21 august – evaluarea competentelor lingvistice de comunicare orala în limba materna, în 20-21 august – evaluarea competentelor lingvistice într-o limba de circulatie internationala si în 22-23 august – evaluarea competentelor digitale.
Din 26 august vor începe probele scrise, prima testare fiind la Limba si literatura româna, urmata în 27 august de Limba si literatura materna, 28 august – proba obligatorie a profilului si 30 august – proba la alegere a profilului si specializarii. Primele rezultate vor fi afisate în 2 septembrie, iar contestatiile vor fi depuse în aceeasi zi. În 3-4 septembrie vor fi solutionate contestatiile, iar în 5 septembrie vor fi afisate rezultatele finale.
Si evaluarea nationala a elevilor din clasa a VIII-a se va desfasura la aceleasi discipline ca si pâna acum, elevii vor sustine examenele sub supraveghere video, iar repartizarea computerizata în licee va avea loc în trei etape.
Cursurile la clasa a VIII-a se vor încheia în 14 iunie 2013, iar în perioada 17-19 iunie va avea loc înscrierea la evaluarea nationala. Candidatii vor sustine probele scrise în 25 iunie la Limba si literatura româna, în 26 iunie la Limba si literatura materna si în 27 iunie la Matematica. Rezultatele vor fi afisate în 29 iunie, pâna la ora 16.00, iar contestatiile vor fi depuse între orele 16.00 si 20.00. În perioada 30 iunie – 2 iulie vor fi solutionate contestatiile, iar în 3 iulie vor fi afisate rezultatele finale.
Si în noul an scolar, ca si în anii trecuti, autoritatile anunta schimbari care sa îmbunatateasca sistemul de învatamânt. În ultimii ani s-a vorbit de esecul sistemului de învatamânt, rezultatele foarte slabe la bacalaureat au fost o oglinda a nivelului de pregatire a elevilor, iar inconsecventa masurilor aplicate a fost considerata una dintre cauzele esecului.
Patriarhul Daniel arata, în mesajul transmis la începutul anului scolar, ca sistemul de învatamânt ar trebui sa faca o analiza sincera si lucida, întrucât lipsa de valori perene, de repere credibile si de motivatii solide din societatea si scoala româneasca a atins cote alarmante, iar acumularea de valori intelectuale este tot mai mult înlocuita cu acumularea de bunuri materiale, „încât astazi nu mai valoreaza mult o cultura aleasa, ci doar o avere frumoasa”, iar dictonul „cine are carte, are parte”, nu mai este valabil, fiind înlocuit cu „cine are carte, pleaca departe”, în strainatate.
Scoala româneasca pare ca se afla într-un experiment continuu, iar de mai bine de 20 de ani se schimba fara ca modificarile sa aduca învatamântului calitatea necesara.
În continuare se vorbeste de scoli în reparatii, unele cu grupuri sanitare în curte, copii înghesuiti în clase, cadre didactice necalificate, programe supraîncarcate, dascali care au salarii foarte mici.
Scolile sunt pregatite de festivitatea de începere a noului an scolar, desi sunt multe probleme care ramân de rezolvat pe parcurs. Autoritatile vor trebui sa gaseasca solutii atât pentru noile generatii de elevi care luni fac primii pasi în scoala, cât si pentru cei care în 2013 vor da examenul de maturitate.
1 comentariu
Sotia mea,Anca Iuga a luat nota 9,77 la examenul de titularizare la romana, Targoviste,Dambovita,locul 1/judet si nu este titulara in anul scolar 2012-2013!
Acest examen se poate lua numai cu nota 11!!!