Ionel Blanculescu: Proiectul managementului privat în companiile de stat este o actiune de imagine dictata de Fondul Monetar International. Proiectul este sortit esecului
Oricât de buni profesionisti si de neimplicati politic ar fi viitorii manageri privati ai companiilor de stat, deciziile lor vor fi influentate de actionarul majoritar, adica statul, reprezentat de oameni politici.
Viitorii manageri privati ai Companiei Nationale de Autostrazi vor avea de administrat una dintre cele mai puternice societati de stat din România, care, numai în acest an, are un buget de 1,8 miliarde de euro. În aceste conditii, când actionarul companiei este statul, vor putea ei sa-si pastreze independenta în luarea deciziilor? Consultantul de investitii Ionel Blanculescu este radical: „Categoric nu vor putea ramâne independenti. Proiectul este sortit esecului. În România, chiar si daca aduci la fiecare companie de stat câte un Warren Buffet, tot nu rezolvi nimic”.
„Managerul va constata problemele de ani de zile din companie si va încerca sa rezolve problema finantarilor cu membrii Consiliului de Administratie, unde va gasi niste papagali, niste politruci. Trece mai departe la AGA, unde este si mai si, pentru ca politicul nu o sa lase niciodata din mâna AGA. Managerul nu va avea ce face, numai statul va putea face ceva pentru aceasta companie – daca va dori, bineînteles”, a explicat consultantul.
Parerea lui Blanculescu este împartasita si de Dorina Tiron, fost director general al Companiei de Autostrazi. „Sa fim seriosi, niciun manager nu va fi independent acolo. Patrimoniul CNADNR va fi tot al statului, care va avea anumite pretentii”, a spus Tiron.
Doar o conditie a FMI
Blanculescu a mai spus ca proiectul managementului privat în companiile de stat este o actiune de imagine dictata de Fondul Monetar International pentru ca institutia sa poata intra mai usor în posesia informatiilor din interior. „Informatiile din aceste companii vor ajunge mult mai repede si mai eficient la FMI si la Comisia Europeana”, a adaugat consultantul.
La rândul sau, consultantul Augustin Hagiu, fost lider patronal în domeniul transporturilor, crede ca proiectul managementului privat la stat este doar un angajament asumat fata de finantatorii externi.
„România si-a asumat un angajament fata de forurile internationale, acela de a asigura un management privat, independent, la companiile de stat. Ca sa ne putem respecta acest angajament, depinde foarte mult de decizia politica aflata deasupra celei manageriale”, a explicat Hagiu. El a adaugat ca, „daca vom reusi sa avem si un fond la aceasta forma, atunci avem sansa de a administra drumuri bune, la preturi decente; daca nu reusim, vom avea înca o forma fara fond, si atunci va trebui sa renuntam la angajamentul asumat„.
Adina Vlad, Dan Straut, Adevarul.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!