Clauza abuziva a unui contract de credit, asigurari, leasing sau telefonie, constatata de instanta, duce la modificarea tuturor contractelor ce contin acea clauza

 

Noul cod de procedura civila a modificat mai multe legi importante, printre care si legea 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianti si consumatori, temeiul de drept al proceselor împotriva bancilor. De acum, daca într-un contract de credit, de asigurari, de leasing sau de telefonie se constata existenta unei clauze abuzive de catre instanta, comerciantul, numit de acum profesionist, va fi obligat sa modifice toate contractele care contin acea clauza.

Pe 3 august 2012, a fost republicata în Monitorul Oficial Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianti si consumatori, cu modificarea a doua articole importante. Presa nu a sesizat modificarile intrate în vigoare în urma cu 40 de zile. Pe aceasta lege s-au bazat aproape toate procesele deschise de catre clienti sau Protectia consumatorilor împotriva bancilor. De acum, orice hotarâre irevocabila în instanta va avea efecte deosebit de importante în relatia consumator-comerciant (numit de acum profesionist). Practic, daca se va dovedi în instanta ca o anumita clauza este abuziva, atunci comercianul va trebui sa modifice toate contractele în care apare aceasta clauza, dat fiind ca acestea sunt, în general, contracte de adeziune. Textul de lege, mai jos.

„Art. 38. – Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianti si consumatori, republicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 305 din 18 aprilie 2008, cu modificarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:

1. Articolul 12 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 12. – (1) În cazul în care constata utilizarea unor contracte de adeziune care contin clauze abuzive, organele de control prevazute la art. 8 vor sesiza tribunalul de la domiciliul sau, dupa caz, sediul profesionistului, solicitând obligarea acestuia sa modifice contractele aflate în curs de executare, prin eliminarea clauzelor abuzive.
(2) La cererea de chemare în judecata va fi anexat procesul-verbal întocmit potrivit art.11.
(3) Asociatiile pentru protectia consumatorului care îndeplinesc conditiile prevazute la art. 30 si art. 32 din Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pot chema în judecata pe profesionistul care utilizeaza contracte de adeziune care contin clauze abuzive, la instanta prevazuta la alin. (1), pentru ca aceasta sa dispuna încetarea folosirii acestora, precum si modificarea contractelor aflate în curs de executare, prin eliminarea clauzelor abuzive. Dispozitiile art. 13 alin. (1) si (4) sunt aplicabile.
(4) Dispozitiile alin. (1)-(3) nu aduc atingere dreptului consumatorului caruia i se opune un contract de adeziune ce contine clauze abuzive de a invoca nulitatea clauzei pe cale de actiune ori pe cale de exceptie, în conditiile legii.”
2. Articolul 13 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 13. – (1) Instanta, în cazul în care constata existenta clauzelor abuzive în contract, obliga profesionistul sa modifice toate contractele de adeziune în curs de executare, precum si sa elimine clauzele abuzive din contractele preformulate, destinate a fi utilizate în cadrul activitatii profesionale.
(2) În cazul prevazut la alin. (1), instanta va aplica si amenda contraventionala prevazuta la art. 16.
(3) Daca instanta constata ca nu sunt clauze abuzive în contract, va anula procesul-verbal întocmit.
(4) Hotarârea este supusa numai apelului.”
3. În tot cuprinsul legii, termenul „comerciant” se înlocuieste cu termenul „profesionist”.”

 Mihai Banita, Economica.net

Cuvinte cheie: , , , , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie