Codul fiscal se modifica. Ce surprize ne rezerva noul Cod fiscal
Mecanismul de plata a TVA la încasarea facturii a captat toata atentia în ultima perioada, în timp ce alte propuneri din Proiectul de Ordonanta de modificare a Codului Fiscal, aparent inofensive, dar de mare impact pe bugetele companiilor din anumite industrii, au fost lasate în subsidiar.
Este vorba de obligatia companiilor de a autocolecta si plati TVA pentru bunurile constatate lipsa din gestiune, obligatie care va fi eliminata din Codul Fiscal. Ramâne în schimb aplicabil mecanismul ajustarii TVA dedusa, adica anularea deducerii initiale de care a beneficiat compania la achizitia bunului. Cu alte cuvinte, în situatia obisnuita a unor stocuri de marfa disparute din gestiune, efectul modificarii tehnice propuse este acelasi: nu se mai autocolecteaza TVA la valoarea bunurilor lipsa din gestiune, ci se anuleaza TVA dedusa initial la achizitia acestora.
Merita însa sa ne îndreptam atentia asupra efectului renuntarii la autocolectarea TVA în cazul companiilor de leasing financiar.
În martie 2011, Ministerul de Finante introducea una din cele mai contestate prevederi, prin care vehiculele nerecuperate erau vazute drept bunuri lipsa din gestiune si de aici obligatia autocolectarii TVA pentru valoarea capitalului ramas de facturat. Pe buna dreptate, atât Asociatia Societatilor Financiare din România (ALB), cât si companii de consultanta fiscala au sesizat anul trecut Comisia Europeana ca România încalca principiile europene în materie de TVA prin aceasta abordare injusta. Pentru a evita declansarea procedurii de infringement, acum se elimina din Codul Fiscal obligatia autocolectarii TVA pentru bunurile lipsa din gestiune.
În acest context, întrebarea care se pune este în ce masura vehiculele nerecuperate de firmele de leasing pot face în continuare subiectul taxarii, prin ajustarea taxei dedusa initial la achizitie.
Directiva Europeana de TVA prevede limite foarte clare si pentru situatiile în care se corecteaza dreptul de deducere, limite pe care legislatia româneasca nu are voie sa le exceada.
Ca regula generala, o companie care si-a dedus TVA la achizitia de bunuri trebuie sa corecteze aceasta deducere daca este mai mare sau mai mica decât cea la care compania are dreptul, însa deducerea initiala nu poate fi modificata în cazul furtului, distrugerii sau pierderii dovedite corespunzator. Sunt doua mecanisme la dispozitie: fie ajustarea TVA pentru alte bunuri decât cele de capital, fie ajustarea TVA pentru bunurile de capital. Niciunul dintre ele însa, asa cum apar descrise în legislatia si jurisprudenta europene, nu poate fi aplicat masinilor date în leasing si (înca) nerecuperate.
Pentru ca orice vehicul achizitionat de o firma de leasing este destinat pentru prestarea de servicii taxabile. O întrerupere în prestarea de servicii pâna la recuperarea eventuala a bunului nu poate fi considerata un motiv de anulare a dreptului de deducere. Firma de leasing intentioneaza si face toate demersurile necesare pentru a recupera si folosi din nou bunul respectiv pentru activitatile sale economice.
În continuare, poate fi argumentat ca vehiculul nerecuperat nu îsi înceteaza existenta la momentul rezilierii contractului. Firmele de leasing nu ar apela la recuperatori si nu ar angrena costuri în recuperarea bunului, daca nu ar considera ca masina poate fi recuperata.
Alexandru Cristea, Ziarul Financiar
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!