Alex Milcev, consultant fiscal si partener Ernst&Young: Oare solutia propusa e potrivita?

 

Luna iulie a fost una cu multe propuneri de facilitati fiscale vehiculate de guvern.

Alex Milcev

Printre altele s-a spus de TVA datorat doar la încasarea (si nu la emiterea) facturilor pentru firme mai mici, s-a propus un mecanism mai complicat de reducere a TVA la 9% pentru anumite produse agricole, s-a mentionat o amnistie fiscala partiala pentru anumiti datornici la buget etc. Orice facilitate fiscala pe timp de criza suna bine si oarecum chiar peste asteptari. Întrebarea e daca aceste facilitati sunt potrivite si daca chiar o sa functioneze asa cum se intentioneaza. De exemplu, sa o luam pe prima facilitate propusa: din septembrie 2012, firmele cu cifra anuala de afaceri pâna la 500 de mii de euro ar datora TVA la stat doar atunci când îsi încaseaza facturile de la clienti si nu când le emit. Conditia principala, si de altfel fireasca, e ca aceste tranzactii sa fie rulate prin banca si nu în numerar.

Problema atacata e blocajul financiar care afecteaza mii de contribuabili mici si mijlocii atunci când clientii întârzie plata facturilor (si desigur a TVA aferente). Însa Fiscul nu asteapta si pretinde plata TVA odata ce e emisa factura. Acest lucru duce la costuri financiare mai mari, împrumuturi scumpe la banci, reactia în lant de întârzieri la plata furnizorilor, câteodata si intrarea în insolventa. Asadar, orice solutie aici e mai mult decât binevenita. Dar oare solutia propusa e potrivita? Si aici de fapt e o discutie mult mai complexa decât pare la prima vedere. De ce? Deoarece un asemenea sistem e dificil de implementat. Gânditi-va ca se creeaza doua mari categorii de platitori de TVA: cei pâna la 500 de mii de euro pe an si cei peste, iar fiecare categorie are un set distinct de reguli de plata a TVA.

Regula difera nu doar când se plateste TVA la stat, dar si când se exercita dreptul de deducere a unei TVA facturate de furnizor. Oricine va primi o factura va trebui sa afle în ce categorie se afla respectivul furnizor ca sa stie daca are dreptul sa deduca TVA imediat sau numai dupa o perioada de timp. Ce se întâmpla daca furnizorul „migreaza“ dintr-o categorie în alta în cursul anului etc.? Si asa sistemul de TVA european preluat de noi nu e deloc simplu (TVA e chiar cea mai complexa taxa pe care o avem), dar cu aceasta masura o sa se complice si mai mult. Orice complicatie în plus e menita sa provoace, pe de o parte, abuzuri în cadrul controalelor fiscale si, pe de alta parte, sa deschida multe portite de evaziune fiscala. Nu cred ca e un rezultat dorit de cineva si de aceea este nevoie de o discutie si o analiza serioasa înainte sa se ia vreo masura pe care multi apoi sa o regretam.

Ca sa fiu corect, trebuie sa precizez ca aceasta solutie a fost rulata în câteva tari în UE, de exemplu în Belgia. Însa ea întotdeauna a fost vazuta ca o exceptie de la regula si a fost limitata doar la câteva domenii de activitate, fara un impact general major. În România însa se intentioneaza cu totul alta anvergura. În plus, daca ar fi o masura simpla, eficienta, benefica tuturor si usor de implementat, de ce nu s-a facut pâna acum?

Desigur, e mai usor sa critici decât sa initiezi ceva. Mai ales într-o zona atât de sensibila si întotdeauna controversata cum e fiscalitatea. Însa e foarte important ca orice masura fiscala, inclusiv una în favoarea contribuabilului, sa fie foarte atent analizata, iar decizia luata, fara pripa. Doar în acest fel putem evolua catre o legislatie fiscala mai usor de înteles si aplicat.

Alex Milcev, Capital.ro

Cuvinte cheie: , , , ,

 

Niciun comentariu

Adaugă părerea ta!

Adaugă părerea ta


 

Distribuie