90 la suta dintre romani nu inteleg prea bine problemele legate de propriile finante
Este concluzia la care s-a ajuns în urma unui studiu realizat de ING în zece tari din Europa. Conform acestuia, cunostintele si abilitatile financiare ale românilor s-au diminuat semnificativ în ultimele 18 luni. Studiul a mai aratat ca doar 21% dintre români detin un plan pentru pensie, desi 86% au cunostinte corecte în ceea ce priveste subiectul economisirii din timp.
Evaluarea abilitatilor financiare s-a realizat pe baza unui test cu 13 întrebari, axat pe patru directii: viitorul financiar, aspecte financiare legate de gospodarie, economisire si investitii. în functie de numarul raspunsurilor corecte, respondentii au fost încadrati în patru profile de cunostinte privind finantele personale: nestiutor; începator; mediu si avansat. “FQ Test” – lansat în premiera de ING în 2010 revine în acest an pe respondenti din: Bulgaria, Cehia, Grecia, Olanda, Polonia, România, Slovacia, Spania, Turcia si Ungaria.
Rezultatele cercetarii arata ca, în cursul ultimelor 18 luni, nivelul de cunostinte financiare al consumatorilor români s-a redus: 88% dintre respondenti se încadreaza în 2012 în profilele “începator” si “nestiutor”, cu 11% mai mult fata de 2010. O evolutie similara se regaseste, de altfel, la nivelul tuturor tarilor analizate, în medie 86% dintre respondentii din cele 10 tari europene încadrandu-se în aceste doua profile (cu 6% mai multi fata de 2010).
În rândul consumatorilor români, procentul persoanelor care demonstreaza un nivel foarte redus de întelegere a problematicilor legate de bani – profilul “nestiutor” – aproape s-a triplat, de la 8% în 2010 la 21% în prezent. În acelasi timp, categoria consumatorilor români care înteleg elementele de baza legate de administrarea banilor dar întâmpina dificultati în a utiliza concepte financiare esentiale (“incepatori”) s-a diminuat usor, de la 69% în 2010 la 67% în prezent. Ponderile celor doua profile sunt similare celor înregistrate la nivel european, de 20% pentru segmentul “nestiutor” si 66% pentru “începatori”.
La polul opus, cei mai informati cu privire la chestiunile legate de bani sunt grecii, 24% dintre respondenti corespunzând profilelor “mediu” si “avansat” de cunostinte financiare, urmati de olandezi (cu 22%), maghiari (cu 15%) si cehi (cu 14%). Cu 12% dintre respondenti în aceste doua categorii, românii si bulgarii se plaseaza la mijlocul clasamentului, înaintea polonezilor (cu 11%), slovacilor (cu 6%), spaniolilor (cu 9%) si turcilor (cu 7%).
Întrebarile referitoare la economisire s-au dovedit cele mai dificile atât pentru publicul român, cât si la nivelul celor 10 tari implicate în studiu. Astfel, întrebarile cu cel mai redus numar de raspunsuri corecte sunt cele legate de economisire (40% în România vs. 41% nivel mediu), problemele financiare din gospodarie (46% vs. 45% mediu), viitorul financiar (51% vs. 52% mediu) si investitii (52% vs. 50% mediu).
În cadrul aceluiasi studiu, ING a dezvoltat si un test pentru determinarea personalitatii financiare. Cercetarea s-a realizat prin auto-evaluare, pe baza unui chestionar privind atitudinea fata de risc, modul de a lua decizii financiare (rational sau emotional), nivelul de cunoastere a produselor financiare, atitudinea fata de bani etc. în urma cercetarii au fost identificate patru personalitati financiare distincte: relaxat, optimist, pragmatic si vizionar.
Conform cercetarii, 47% dintre români s-au identificat cu profilul persoanelor “vizionare” – cu un mod de a gândi orientat spre solutii, 32% din respondenti se încadreaza în profilul “optimistului” – persoane carora le place sa profite de fiecare moment si se bazeaza mult pe intuitie, îsi asuma riscuri si nu le este teama de viitorul financiar, iar 11% dintre respondenti întra în categoria persoanelor “relaxate” care iau decizii mai mult intuitiv, bazându-se mai degraba pe ceea ce simt decât pe o gândire riguroasa. Persoanele “pragmatice” – incluzând consumatorii care iau decizii în mod obiectiv si se bazeaza mai degraba pe o gândire riguroasa decât pe ceea ce simt – ocupa un procent de numai 10% din total.
Ioana Luciana Matei, businessmagazin.ro
Niciun comentariu
Adaugă părerea ta!